
Sjekk skiltet på Torils bil:
163 biler med ulovlig skilt etter Vegvesen-tabbe
I seks år har Toril V. Lundestad kjørt rundt med feil skilt etter at Statens vegvesen gjorde en tabbe. Hun er ikke den eneste.
Sommeren 2015 kjøpte Bodø-kvinnen en ny bensinbil av typen Ford Focus. Bilen fikk registreringsnummeret EZ 10120.
Men da var femsifrede skilt som begynner på «E» for lengst reservert elbiler, og Toril V. Lundestads bil er definitivt ingen elbil, heller ingen hybridbil.
Elbileiere kan velge om de vil ha skilt for elbiler på bilen sin, eller om de vil ha geografiske skilt, som alle biler på bensin eller diesel bruker.
Det er ikke mulig å få elbilskilt for biler på fossilt drivstoff, har vegvesenet fortalt Motor.
Har du fått med deg disse nyhetene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
163 personbiler
Men så er det altså noen bileiere som likevel kjører rundt med en «E» først på registreringsskiltet sitt, selv om de har fossilbiler.
– Vi fikk en forklaring om at det var sendt feil skilt til Bodø, minnes Toril V. Lundestad nå seks år etter.
Når vi spør Statens vegvesen, får vi forklart at det i juni 2015 rett og slett oppsto en feil i vegvesenets datasystemer.
– Det ble bestilt og tatt i bruk noen skilt hvor «E» var første bokstav, forteller pressevakt Liv Bulling.
Feilen oppsto for biler som ble registrert i Bodø (EZ), på Finnsnes (EX) og i Kirkenes (EY).
Innen vegvesenet fikk rettet feilen ble til sammen 163 personbiler og 12 varebiler registrert med elbilskilt, i tillegg til noen få større kjøretøy som busser og lastebiler.
Feilen blir for øvrig ikke rettet. Ingen av kjøretøyene har fått nye og riktige skilt.
Les flere elbilnyheter:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Batteriproblemer:
Må stanse produksjonen av ID. Buzz
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
Snart ED
– Elbiler var ikke så vanlig i Bodø for seks år siden. Rett etter at vi hadde fått bilen var det en som kommenterte at vi hadde fått oss elbil. Men det hadde vi jo ikke, forteller Lundestad.
Det er for øvrig ikke bare noen få fossilkjøretøy med femsifrede registreringsskilt som kjører rundt med skilt som begynner på «E». Også noen tusen kjøretøy med firesifrede skilt gjør det.
Det viser seg at det gjelder enda flere kjøretøy enn de som har «EA».
Vegvesenet bruker også bokstavkombinasjonene ES, EW, EX, EY og EZ på firesifrede kjøretøy – uavhengig av om de går på elektrisitet eller på fossilt drivstoff.
Og når det om ikke mange månedene er tomt for EC-skilt på nye elektriske biler, fortsetter vegvesenet med «ED».