NUMMER SJU I TESTEN: Nokian Hakka Green 3.

Sommerdekktesten 2022:

Nokian Hakka Green 3

Nokian-dekket gjør det minst dårlig av de tre miljødekkene.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Lav veistøy, brukbart grep på vått til ECO-dekk å være.

MINUS:

Lange bremsestrekninger. Ikke imponerende forbrukstall.

Nokians nye eco-dekk har ikke på langt nær så dårlig grep på våt vei som de to andre miljøalternativene. Mønsterdybden er faktisk denne samme som på Hakka Blue 3.

Men det har likevel vanskelig for å hevde seg i denne testen.

Bremsestrekningene er lange og det lider av kraftig understyring på tørr vei. Heller ikke våtgrepet imponerer, men på kjørbarhet får det likevel godkjent. Dekket opptrer stadig velbalansert med lett understyring og sjåføren får god feedback når grepgrensen nærmer seg. Dessuten er det stillest av alle på grov asfalt.

Men oppsummert: Til å være et miljødekk med sikkerhetskompromisser er forbruket for høyt. Det finnes vanlige dekk som er like drivstoffgjerrige. Velg dem istedet.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): A

EU-merking (våtgrep brems): B

EU-merking (dekkstøy, dbA): 69

Mønsterdybde (midten): 7,9 mm

Hastighetsindeks: 94

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 65

Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt

Vekt: 7,7 kg

Produksjonsland: Finland

Produksjonsdato: Uke 30, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100