
Sommerdekktesten 2022:
Her finner du detaljene i hver testdisiplin
Dekkene får poeng i 10 ulike kategorier i vår store test. Sjekk resultatene i hver av kategoriene her.
Sommerdekktesten ble gjort i midten av oktober 2021 på Mireval Proving Grounds i sør-Frankrike. Været var stort sett sol med temperaturer like under 20 grader, som en skandinavisk sommerdag.
Alle tester innledes og avsluttes med kjøring på referansedekk. Referansedekket brukes også mellom testdekkene ved behov, for eksempel ved vær- og temperaturforandringer. Alle dekk sammenliknes deretter mot referansedekket. Slik kan vi korrigere resultatet ut fra hvordan veibanen påvirkes av ytre omstendigheter. I forkant av testen blir alle dekkene slitt litt etter en standardprosedyre for å ikke komme helt fabrikkferske til test.
To VW Golf VI 1,4 TSI med manuelt gir ble brukt i testene. Vi tester med ABS, men antisladdsystemet er ikke aktivert – slik at vi bedre kan kjenne på dekkets balanse.
Her er resultatene i hver enkelt testdisiplin
Kjøring på våt vei: Gjennomsnittlig tid på tre runder. Nokian er tryggest på grepgrensen, fulgt av Toyo, mens Continental og Bridgestine er kvikkere på retningsskifte. Contis Eco-dekk sladder uventet lett. Minimal forskjell mellom budsjettdekket Petlas og Michelins dyre Eco-dekk som glir som smør i en varm stekepanne.
Kjøring på våt vei, 17-20 grader, sol:
Dekk | Tid (sekunder) |
Nokian | 67,9 |
Continental | 68,1 |
Bridgestone | 68,2 |
Toyo | 68,7 |
Goodyear | 68,9 |
Michelin | 69,1 |
Nokian ECO | 69,1 |
Conti ECO | 71,7 |
Michelin ECO | 72,4 |
Petlas | 72,6 |
Bremsing på våt vei: Gjennomsnitt av minst sju ABS-nedbremsinger fra 80 km/t på 1 mm vann. Våte veier gir store forskjeller i stoppstrekning. Nokian og Continental er i en klasse for seg. Eco-dekkene har desto større problem med å dempe farten. Alle stopper rundt fem meter senere enn det «vanlige» dekket til samme produsent.
Bremsing på våt vei, 19-22 grader, sol
Dekk | Meter |
Nokian | 28,60 |
Conti | 29,80 |
Michelin | 31,30 |
Toyo | 31,70 |
Bridgestone | 32,00 |
Goodyear | 33,00 |
Nokian ECO | 33,70 |
Conti ECO | 34,20 |
Michelin ECO | 36,30 |
Petlas | 38,20 |

Svinggrep på våt vei: Gjennomsnittlig tid av åtte runder på en oval med 0,8 mm vann. Gummiblandingen hos Continental og Nokian gir best feste på vått, selv om også Toyo og Bridgestone har bra sidegrep. Petlas og Michelins Eco-dekk gir de klart dårligste svinghastighetene. Continentals Eco-dekk er tungkjørt og kan plutselig slenge bakenden av bilen i sladd.
Svinggrep på våt vei, 21-22 grader, sol
Dekk | Tid (sekunder) |
Continental | 20,5 |
Nokian | 20,6 |
Toyo | 20,7 |
Bridgestone | 20,7 |
Goodyear | 20,9 |
Michelin | 21,0 |
Nokian ECO | 21,2 |
Conti ECO | 21,6 |
Michelin ECO | 22,0 |
Petlas | 22,1 |
Vannplaning: Den hastighet der forhjulene begynner å spinne med 15 prosent høyere hastighet enn bakhjulene under akselerasjon rett fram i 7 mm vanndybde. Eco-dekkenes lave mønsterdybde gir dårlig motstandskraft mot vannplaning. Størst problemer har Michelin e.Primacy, mens Michelin Primacy 4 klarer denne disiplinen aller best.
Vannplaning, 17-23 grader, sol
Dekk | Km/t |
Michelin | 84,9 |
Bridgestone | 81,8 |
Nokian | 81,8 |
Continental | 81,2 |
Toyo | 80,7 |
Goodyear | 80,4 |
Nokian ECO | 79,4 |
Petlas | 78,4 |
Conti ECO | 77,7 |
Michelin ECO | 75,2 |

Vannplaning i sving: Hastighet ved den høyeste g-verdien i en sving med 8 mm vanndybde. Det er jevnere resultater her enn i vannplaning på rett vei. Bridgestone er best i denne, med Michelin og Toyo hakk i hæl. Det er faktisk jevnt her mellom Nokians to dekk, mens Eco-dekkene til Continental og Michelin ender sist.
Vannplaning i sving, 14-17 grader, skyet
Dekk | Km/t |
Bridgestone | 69,8 |
Michelin | 68,9 |
Toyo | 68,7 |
Goodyear | 67,9 |
Nokian | 67,3 |
Nokian ECO | 67,3 |
Continental | 67,0 |
Peltas | 66,6 |
Conti ECO | 65,4 |
Michelin ECO | 64,0 |
Kjøring på tørr vei: Gjennomsnittlig tid på tre runder. Continantal er mest lettkjørt uansett situasjon, med store grepreserver. Bridgestone byr på kvikke stuyrereaksjoner. Michelins to dekk har begge god stabilitet på rettstrekninger og deilig kjørefølelse. Goodyear oppnår bra rundetider, men får trekk for ulineær styrefølelse og dårligere stabilitet ved unnamanøver.
Kjøring på tørr vei, 18-21 grader, sol
Dekk | Tid (sekunder) |
Conti | 107,1 |
Bridgestone | 107,6 |
Toyo | 107,7 |
Goodyear | 107,8 |
Michelin | 107,8 |
Nokian | 108,3 |
Conti ECO | 108,3 |
Michelin ECO | 108,4 |
Petlas | 108,7 |
Nokian ECO | 109,4 |
Bremsing på tørr vei: ABS-nedbremsing fra 100 km/t. Det er relativt små differanser på tørr vei. Mellom beste og dårligste dekk skiller det drøyt 3,5 meter. Aller best stopper Continental fulgt av Toyo. Tyrkiske Petlas og Nokians Eco-dekk har størst problemer med å stanse. Heller ikke Goodyear eller Eco-dekket fra Continental imponerer.
Bremsing på tørr vei, 16-22 grader, sol
Dekk | Meter |
Conti | 34,20 |
Toyo | 35,00 |
Bridgestone | 35,10 |
Nokian | 35,10 |
Michelin | 35,30 |
Michelin ECO | 35,60 |
Goodyear | 36,00 |
Conti ECO | 36,30 |
Nokian ECO | 37,50 |
Petlas | 37,90 |
Drivstofforbruk: Målt i konstant hastighet med lett styreutslag på en rund oval. Goodyear står seg bra i konkurranse med Eco-dekkene. Hvis vi sammenlikner Continentals produkter med Eco-dekket som er det drivstoffgjerrigste i testen, så er det en besparing på 360 kroner på 1000 mil. Nokian og Petlas, som har høyest forbruk, koster ytterligere 400 kroner i drivstoff.
Drivstofforbruk, 15-19 grader, skiftende
Dekk | Liter/100 km |
Conti ECO | 5,07 |
Michelin ECO | 5,13 |
Goodyear | 5,14 |
Nokian ECO | 5,17 |
Bridgestone | 5,24 |
Continental | 5,26 |
Michelin | 5,29 |
Toyo | 5,41 |
Petlas | 5,48 |
Nokian | 5,49 |
Komfort, støy og rullemotstand: Eco-dekkene er stillere enn tradisjonelle dekk fra tilsvarende produsenter. Nokians Eco-dekk er det aller stilleste på grov asfalt. Også «vanlige» Nokian og Goodyear klarer grov asfalt bra. Goodyear har også bra rullekomfort over humper. Rullemotstanden er oppgitt i tråd med EU-standarden (kjørt rett frem på trommel). Lav mønsterdybde gir lavere rullemotstand. Vi slet ned Goodyear, som hadde best rullemotstand av de «vanlige» dekkene, til samme mønsterdybde på 6,1 mm som Michelin e.Primacy. Det ga nesten like lave testtall som to av Eco-dekkene – men bare nesten.
Komfort, støy og rullemotstand
Dekk | Komfort (subjektivt) | Støy (subjektivt) | Rullemotstand (målt koeffisient, kg/tonn) |
Bridgestone | 2 | 2 | 7,12 |
Continental | 2 | 3 | 8,46 |
Conti ECO | 3 | 4 | 6,48 |
Goodyear | 4 | 4 | 7,15 (6,62*) |
Michelin | 3 | 2 | 7,87 |
Michelin ECO | 3 | 3 | 5,64 |
Nokian | 3 | 4 | 8,23 |
Nokian ECO | 4 | 5 | 6,29 |
Petlas | 4 | 4 | 8,39 |
Toyo | 3 | 4 | 8,22 |
Poengberegningen:
Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.
Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.
Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.
Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.
Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:
- Bremsing på våt vei 15
- Svinggrep på våt vei 10
- Kjøring på våt vei 15
- Vannplaning 10
- Vannplaning i sving 10
- Bremsing på tørr vei 10
- Kjøring på tørr vei 10
- Drivstofforbruk 10
- Støy 5
- Rullekomfort 5
- Sammenlagt 100

Les alle Motors nybiltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil