NUMMER 2 I TEST: Nokian Hakka Blue 3.

Sommerdekktesten 2022:

Nokian Hakka Blue 3

Nytt Nokian-dekk med imponerende bremselengder.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Godt grep på våt vei, lettkjørt på grepgrensen, stille på grov asfalt.

MINUS:

Høyt forbruk.

En av testens store nyheter er tredje generasjon Hakka Blue. Sammenliknet med forgjengeren har dette dekket nå en mer velavveid balanse mellom tørt og vått underlag – med bedre stabilitet og høyere grepnivå på tørr asfalt.

Bremsestrekningen er testens korteste. Kjøreegenskapene er logiske og lettkontrollerte, med et stabilt bakparti på bilen selv i høye svinghastigheter.

Derimot misser Blue 3 på de høyeste poengnivåene i vannplaningsdisiplinen. Rullemotstanden er også relativt høy. Mens Blue 3 har en del rullelyd på fin asfalt, er støynivået på grovere underlag riktig bra.

Høyt svinggrep på våt asfalt og forbedret stabilitet på tørt underlag gir til sjuende og sist en sølvmedalje i vår test.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): C

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 67

Mønsterdybde (midten): 7,9 mm

Hastighetsindeks: 94

Lasteindeks: V (240 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 66

Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt.

Vekt: 8,2 kg

Produksjonsland: Finland

Produksjonsdato: Uke 24, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100