NUMMER NI I TESTEN: Michelin e.Primacy.

Sommerdekktesten 2022:

Michelin e.Primacy

Sikkerhetsbristene er overraskende store for miljødekket fra premiumprodusenten.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Rullemotstand, god stabilitet, fin styrefølelse.

MINUS:

Våtgrep, vannplaning, bremsestrekning på vått underlag.

Det franske eco-dekket sies å ha et tydelig miljøfokus og produksjonen skal ha skjedd karbonnøytralt. Rullemotstanden var den laveste av alle når vi målte i laboratorium, derimot hadde det ikke det laveste tallet da vi sjekket reelt forbruk når dekket var montert på en bil.

Sammenliknet med Primacy 4 har e.Primacy noe bedre styrerespons og litt vassere stabilitet i høy fart. Her merkes det at dekket er produsert for de tyngre elbilene, delvis hjulpet av den uvanlige lave mønsterdybden på bare 6,1 mm.

På tørr asfalt er veigrepet bare et lite hakk dårligere enn på Primacy 4, men på våt vei blir forskjellene enorme! Dårlig svinggrep, tidlig vannplaning og skremmende lange bremsestrekninger.

Dekket er krevende å kjøre på våt asfalt. Det er fristende å konkludere at miljøprofilen ble dratt altfor langt her. Sikkerhetsbristene er rett og slett for graverende.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): A

EU-merking (våtgrep brems): B

EU-merking (dekkstøy, dbA): 69

Mønsterdybde (midten): 6,1 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: W (270 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 62

Sliteverdi (treadwear): 340

Vekt: 8,0 kg

Produksjonsland: Italia

Produksjonsdato: Uke 11, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100