NUMMER 3 I TESTEN: Bridgestone Turanza T005.

Sommerdekktesten 2022:

Bridgestone Turanza T005

Komforten er ikke på topp, men kjøreegenskapene er suverene.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Kvikke styrereaksjoner, høy kjøreglede

MINUS:

Ruller hardt over humper, mye veistøy

Turanza T005 byr på en utmerket miks av kjøreglede og relativt lavt forbruk. Det tar styring kjapt og det kan unnvike plutselige hindringer uten nevneverdig understyring.

Balansen er nøytral, og tross kvikke reaksjoner forblir bilens bakparti stabilt under press.

På tørr asfalt har Bridgestone kort bremsestrekning og utmerket stabilitet i høyere hastigheter. Selv i testdisiplinene på våt vei presterer dekket blant de beste, og sammenliknet med tidligere år klarer T005 vannplaningstesten riktig bra denne gang.

Minuspoengene er knyttet til komfort. Rullekomforten er så som så over humper. Det er også trekk for en lavfrekvent lyd når du kjører på grov asfalt.

Men finfine kjøreegenskaper sørger for at T005 til slutt blir treer, rett bak Nokian.

Slik er dekkenes score i hver enkelt testdisiplin:

Poeng (maksscore) Conti Nokian Bridgestone Toyo Michelin Goodyear Nokian ECO Conti ECO Michelin ECO Petlas
Bremsing på våt vei (15)151512121296633
Svinggrep på våt vei (10)101088886444
Kjøring på våt vei (15)151515129129633
Vannplaning (10)88881086646
Vannplaning i sving (10)8810101088646
Bremsing på tørr vei (10)10888864684
Kjøring på tørr vei (10)10888864662
Drivstofforbruk (10)8486810810104
Støy (5)3424245434
Rullekomfort (5)2323344334
Totalt (100)89838179787560574840

EU-merking (rullemotstand): B

EU-merking (våtgrep brems): A

EU-merking (dekkstøy, dbA): 72

Mønsterdybde (midten): 7,4 mm

Hastighetsindeks: 91

Lasteindeks: W (270 km/t)

Hardhetsgrad (shore): 65

Sliteverdi (treadwear): Ikke oppgitt

Vekt: 7,6 kg

Produksjonsland: Polen

Produksjonsdato: Uke 19, 2021

Poengberegningen:

Poengskala: 5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig.

Etter poengsettingen fra 1 til 5 gjøres det en vekting av alle egenskaper og poengscoren multipliseres med ulike faktorer, fra 1 til 3.

Bremseevne og trygge kjøreegenskaper på våt vei vektes aller høyest. I visse testdisipliner – som kjøreegenskap og støy – inngår også en subjektiv vurdering som tillegg til måleverdien. Hvordan dekket ruller over ujevnheter blir også poengvurdert subjektivt.

Summen av poeng fra alle testdisiplinene blir lagt sammen. Maksimalt antall poeng er 100. Hvis et dekk bedømmes som middels (og får tre poeng) i alle disipliner, vil det få 60 poeng som sammenlagtsum. Men siden kritiske egenskaper prioriteres i poengberegningen, vil det naturlig bli et spenn i verdiene.

Maksimal poengscore i de ulike testdisiplinene:

  • Bremsing på våt vei 15
  • Svinggrep på våt vei 10
  • Kjøring på våt vei 15
  • Vannplaning 10
  • Vannplaning i sving 10
  • Bremsing på tørr vei 10
  • Kjøring på tørr vei 10
  • Drivstofforbruk 10
  • Støy 5
  • Rullekomfort 5
  • Sammenlagt 100