
Utviklet sammen med Toyota:
Subarus elektriske SUV skal hete Solterra
Med elbilen som lanseres i midten av 2022 vil Subaru videreføre verdiene merket er bygget på, men med batteri i stedet for bensin og diesel.
Et første drypp fra Subaru er kommet om den kommende elektriske SUV-en fra merket:
I fjor viste den japanske produsenten en konseptbil ved navn Evoltis og det var tydelig at den var forløperen til en kommende mellomstor SUV med elektrisk drift. Nå annonseres produksjonsbilen.
Det mest håndfaste foreløpig er navnet på bilen: Solterra, et navn som refererer både til solen og til jorden.
Les også disse sakene:
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
Utviklet i partnerskap
Den er basert på plattformen e-Subaru Global Platform som er spesielt utviklet for modeller med elektrisk drivlinje i samarbeid med Toyota.
Her er det første teaser-bildet av bilen, som i det minste avslører konturene og lyktenes form:

Den blir dermed en nær slektning av Toyotas nye avslørte BZ4X. Det betyr også at den er utviklet spesielt med en norsk kunde i tankene.
Ifølge Subaru viderefører og videreutvikler den arvestoffet fra modeller som Forester, Outback og XV. Og selskapet understreker at fokus fremdeles ligger på sikkerhet og kraft, plass og komfort, og selvsagt fremkommelighet – elektrisk eller ikke.
Her er Motors siste biltester:
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen
-
75
Test: Kia Niro EV
Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
Natur-fokusert
«Den vil komme fram i en norsk natur med barske kjøreforhold landet rundt, året rundt. Og den er ikke minst laget for aktive folk som er glade i å bruke alt naturen har å by på», heter det i kommunikasjonen fra den japanske produsenten.
Den fortsatt relativt mystiske Subaru Solterra kommer for salg i midten av 2022 her hos oss og i Europa for øvrig, samt i Japan, USA, Canada og Kina.