
Prisen på ID.5 klar:
Dette koster den mer sporty versjonen av bestselgeren
Legger du på 18.000 kroner, så får du en mer elegant ID.4. Det eneste du ofrer er litt takhøyde i bagasjerommet.
ID.5 er navnet på den mer spenstige versjonen av ID.4. Av bildene framgår det tydelig hva Volkswagen har gjort: Taklinjen faller raskere, og bilen mister noe av SUV-preget.
Dermed går den visuelt sett mer direkte inn i konkurransen med attraktive nykommere som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Kia EV6 – og mer etablerte Mustang Mach-E.
Godt synlig
Kjennere vil også se at fronten har fått en liten, men godt synlig, oppgradering. Den svarte dekoren på nedre del gjør frontpartiet mindre massivt og mer elegant.
- ID.5 med bakhjulsdrift får en startpris på 436.400 kroner.
- Versjonen med firehjulsdrift (GTX) starter på 482.900 kroner.
Det er henholdsvis 17.000 og 18.000 over tilsvarende versjoner av ID.4.

Ulike batterier
Begge modellene er utstyrt med den nyeste programvareoppdateringen fra VW, som blant annet gir 135 kW ladekapasitet. Det betyr at ID.5 med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter, mens versjonen med firehjulsdrift bruker 36 minutter. Forskjellene skyldes at VW benytter seg av to ulike batterileverandører.
ID.5 har ørlite bedre aerodynamikk, blant annet fordi den ikke leveres med takrails. Det gir noen meter bedre rekkevidde. Med bakhjulsdrift får den 513 km., mens versjonen med firehjulsdrift får 487 km.
PS: ID.5 kan bestilles nå, og de første bilene vil komme til Norge våren 2022.
Har du lest disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?