ARBEIDSBIL: Amarok blir større, og får blant annet de avanserte lysene vi kjenner fra personbilene.

Ny Volkswagen Amarok:

Får fire nye dieselmotorer før den elektriske kommer

Volkswagen dropper ladehybridteknologien og holder seg til tradisjonelle dieselmotorer inntil det kommer en fullverdig elektrisk Amarok.

Publisert Sist oppdatert

Siden introduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 Amarok på verdensbasis. Nærmere 9000 av dem er er solgt i Norge. Mot slutten av året kommer en ny versjon – med fire ulike dieselmotororer med enten fire eller seks sylindre.

Ikke ladehybrid

Samtidig skriver Autocar at samarbeidspartnerne VW og Ford har klare ambisjoner om at neste Amarok skal bli helelektrisk, og gå i direkte konkurranse mot Rivian R1T og kanskje en Tesla Cybertruck – om den dukker opp.

I denne satsingen inngår naturligvis også ikonet Ford Ranger. Men i motsetning til Ford, ønsker ikke Volkswagen å ta veien via ladehybrider. Ranger kommer etter planen med denne teknologien i 2023.

BEDRE I TERRENG: Kortere overheng skal gi firehjulsdrevne Amarok enda bedre framkommelighet i terrenget.

Bedre framkommelighet

– I øyeblikket er vi ikke fornøyd med ladehybridens rekkevidde på strøm. Vi skal aldri utelukke noe, men vi ser fram mot en helelektrisk versjon, sier nyttekjøretøy-sjef i Volkswagen Lars Krause til Autocar.

Nye Amarok som nå kommer, er 10 centimeter lengre enn forgjengeren, mens akselavstanden er hele 17,5 centimeter lenger. Det gir bedre plass i kabinen og bedre framkommelighet med kortere overheng.

Fire versjoner

Nyttelasten er økt til maksimalt 1,2 tonn, mens tilhengerkapasiteten er på 3,5 tonn.

Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge:

  • Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura.
  • PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Aventura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.