VIL UTFORDRE: – Vi skal være litt progressive, sa BMWs norske kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby om utseendet da bilen ble lansert.

#9: BMW iX

«Kanskje er dette verdens beste bil i øyeblikket»

Motor teller ned i kåringen av Årets beste bilkjøp. Nummer ni på listen er en BMW som har fått bilinteresserte til å sperre øynene opp – både i beundring og forbløffelse.

Publisert Sist oppdatert

Årets beste bilkjøp 2021

1: ?

2: ?

3: ?

4: ?

5: ?

6: ?

7: ?

8: ?

9: BMW iX

10: BYD Tang

Det har ikke skjedd så mye på elbilfronten fra BMW etter at de lanserte den spektakulære småbilen i3 for snart 10 år siden. Men lanseringen av iX3 i fjor viste oss at noe var på gang.

Og når BMW virkelig kommer på banen, så gjør de det med en selvsikkerhet og en tyngde som imponerer juryen i «Årets beste bilkjøp».

Les hva den skriver:

«Kanskje er dette verdens beste bil i øyeblikket, med utsøkt komfort, masse krefter, firehjulsdrift, bra plass og høy hengervekt. Det er ikke dermed sagt at det er årets beste bilkjøp, med mindre det er naturlig å bruke en million på bil. Juryen har også forståelse for dem som ikke liker designet, selv om vi tror mange vil skifte mening etter å ha sett den i trafikken.»

For enten du liker det du ser, eller ikke: Du kommer til å legge merke til denne bilen, særlig på grunn av grillen.

Men bak grillen finnes det nyvinnende og nyttig teknologi, i form av hele 40 kjøreassistenter. Det gjør at BMW-en kan kjøre 200 meter alene.

Her kan du se en video av hvordan bilen manøvrerer i et trangt parkeringshus – kanskje den mest praktiske anvendelsen av funksjonen. Bilen husker inntil ti slike ruter.

I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen: Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.

BMW iX er ikke testet av Motors bilanmelder ennå, men under kan du lese om prøvekjøringen.

Første gang vi fikk et glimt av det som skulle bli BMW iX, var så langt tilbake som i 2018. Konseptbilen het iNEXT. Her kan du lese noe av sakene vi har skrevet om den i mellomtiden – fra de nyeste og bakover:

Jekker opp prisene på BMWs elbil-favoritter

– Når vi kommer sent til festen, må vi ha med den beste gaven

Vi tester bilen som setter fyr på alle sansene dine

BMWs nye el-SUV smadrer e-tron på rekkevidde

Her kommer BMWs egentlige e-tron-konkurrent

Tester fremtiden på toppen av Norge