
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
BMW beholder sine klassiske motortilbud også i tredje generasjon X1, men for oss nordmenn er det den elektriske versjonen som blir spennende.
Ladehybriden av BMW X1 var lenge en av få modeller som holdt en viss stand mot helelektrifiseringen. Men BMW har skjønt hva som skal til for at den minste SUV-en skal markere seg på nybilstatistikken også de kommende årene.
Firehjulsdrift
Når tredje generasjon av X1 lanseres senere i år, kommer den for første gang i en helelektrisk versjon. Og – i motsetning til storebror iX3 – også med firehjulsdrift.
I vinter har de kamuflerte prototypene blitt vintertestet under polarsirkelen, slik vi er blitt vant til fra nær forestående modeller fra BMW. Tidligere har vi sett bilder av allerede lanserte iX3, i4 og iX, samt den kommende sedanen i7, i Arjeplog i Nord-Sverige.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner

Litt dårligere tall
Foreløpige tester har gitt bilen et forbruk på 17,3 til 18,4 kWt/100 km, som igjen tilsier en rekkevidde på 413 til 438 km i WLTP-syklusen.
Dette er noen mil dårligere enn konkurrentene, men ikke endelige verdier. Erfaringsmessig ender de fleste modeller opp med litt bedre offisielle tall.

Forsinkelser
– Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Han understreker også at bilindustrien sliter med forsinkelser i etterkant av pandemien og situasjonen i Ukraina.
– Vi vet det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer derfor også svært stor pågang. Vi ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, så vil levering fortrinnsvis skje først fra 2023, sier han.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla