
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
Volkswagen satser enda mer på sine GTX-versjoner av ID-modellene. Det betyr flere hester, tøffere interiør – og ofte firehjulsdrift.
Oppdatert: I den første saken skrev vi at også ID.3 ville få firehjulsdrift. Det er for tidlig å fastslå om dette er tilfelle eller ikke. Derfor er disse opplysningene korrigert.
Også lille ID.3 og store ID.Buzz vil komme i GTX-versjoner, med tilhørende egenskaper, primært effektøkning. For Buzz del, også firehjulsdrift. Ser vi på de eksisterende versjonene av ID.4 og ID.5 GTX, så øker antall hestekrefter fra 204 til 299.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Svart og rødt
Samtidig melder Volkswagen at særpreget til GTX-versjonene skal dyrkes kraftigere. Svart tak og større felger blir standard. Interiøret får nye og mer luksuriøse designelementer, og fargene blir mer gjennomført svart og rødt. Utstyrsnivået vil også øke fra dagens nivå.

Svimlende 110 hester ...
Volkswagen ser for seg at GTX-versjonene skal overta litt av arven fra den legendariske GTI-betegnelsen, som gjorde entusiastversjonen av Golf til et ikon. Det nærmer seg 50 år siden den kom på veien med sine den gangen svimlende 110 hester. I dag får du 204 hester i en helt standard ID.3.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Silke Bagschik, leder for salg- og markedsføring av ID-familien, sier at suksessen til ID.4 GTX og ID.5 GTX har styrket strategien om å posisjonere GTX-merket.
– Vi vil kontinuerlig utvide, og tilby en GTX-variant for hver ID. modell i fremtiden – fra ID.3 til ID.Buzz, bekrefter Bagschik.