Prøvekjørt: Citroën E-C3 Aircross
Gjør det fristende å være fornuftig
Det er ikke opplagt at en småbil blir bedre av å bli større. Men her ser vi flest fordeler.
Pluss:
Pris, plass, komfort
Minus:
Rekkevidde, krefter, sikkerhet?
BARCELONA (Motor): Lille Citroën E-C3 har sjarmert oss (her kan du lese Motors test), men også gjort oss litt mer fornuftige i tankesettet. Såpass mye at Motor kåret nykommeren til årets beste bilkjøp i småbilklassen.
En ærlig og redelig småbil, bygget for å være rimelig.
460 liter bagasje
Som du allerede ser av bildene, er den ikke så liten lenger. Den har vokst 38 centimeter. Og da vet vi at det som regel handler om bagasjeplass. Faktisk hele 150 liter mer.
Totalt 460 liter bagasjevolum, er for eksempel litt mer enn i 30 cm lengre Toyota bZ4X (452 liter), det samme som i nye Ford Explorer, og mye mer enn i 17 cm kortere Volvo EX30 (318 liter).
Alle tre godt selgende modeller i Norge, som langt på vei definerer E-C3 Aircross størrelsesmessig.
Prisen styrer
Men alle som produserer biler for folk flest, og spesielt i de rimeligere klassene, vet at prislappen styrer mye.
I stor grad alt.
Prisen på E-C3 Aircross er ikke klar når dette publiseres. Men slik det ser ut, vil man få en bil med Motor-pakka – altså en godt utstyrt versjon med vinterhjul – som akkurat ikke bikker den litt symbolske grensen på 300.000 kroner.
Vi har også prøvekjørt disse bilene:
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Derfor er den verdt drøye 20.000 mer
-
Prøvekjørt: Skoda Elroq RS
Stort bedre kan det ikke bli
-
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
Den er blitt så bra at man blir litt trist
-
Prøvekjørt: Renault 4
Hva skjedde med den franske komforten?
-
Prøvekjørt: Lucid Air Sapphire
Er dette verdens raskeste bil?
-
Prøvekjørt: Peugeot E-3008 og E-5008
Har fått endringene som betyr alt
-
Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior
Denne har egentlig ingen konkurrenter
-
Prøvekjørt: VW ID. Buzz GTX lang
Sjarmtroll til storfamilien
-
Prøvekjørt: Zeekr X Privilege AWD
Her er den større broren til Volvo EX30
-
Prøvekjørt: Jeep Avenger 4xe
Denne Jeepen på bensin kan komme til Norge

Da har vi for en gang skyld latt være å inkludere valgfri metallic lakk i utregningen.
Førstevalget
Litt fordi prisen da passerer 300.000, men mest fordi fargekombinasjonen som er inkludert i prisen – lyseblå med hvitt tak – likevel vil være førstevalget for svært mange.
Uansett en svært interessant pakke. Og de to mest relevante spørsmålene her, har samme tematikk – men to ulike innfallsvinkler:
Er den stor nok til å være familiens eneste bil?

Er den liten nok til være familiens bil nummer to?
Vi kan svare ja på begge – selvsagt med noen opplagte forbehold.
Den økte lengden, og litt kosmetiske detaljer her og der for kjennere, har gjort Aircross mer moden.
Rekkevidden
Også for de lengre etappene, med folk og bagasje.
Setene er svært gode, Citroëns spesielle støtdemperløsning føles bedre jo større og tyngre bilene er, stripen med instrumenter langt der framme under vinduet, gir litt storbilfølelse – og bilen ligger stabilt og relativt støysvak på veien.



Men ikke så lenge av gangen. Og her er vi ved et minus som heldigvis nevnes stadig sjeldnere:
Rekkevidden på 300 kilometer harmonerer ikke med langturegenskapene.


Ikke langturer
På denne tiden av året er rekkeviddetapet fort rundt 30 prosent. Og så skal det lades i trygg tid før krefter og varme reduseres. Da ender vi godt under 20 effektive mil.
Skal Aircross være familiens eneste bil, er det en forutsetning at man enten ikke har det store langturbehovet eller at man har god tid.

Og da tenker vi på tid til lading, ikke det faktum at bilen bare har 113 hester. I høyere hastigheter blir Aircross temmelig daff til elbil å være. I mer passende omgivelser er den mer enn sprek nok.
Vokser i bevisstheten
Skal Aircross derimot være familiebil nummer to, risikerer man at familiebil én blir stående stille, mens verdien synker.
For med dette perspektivet vokser Aircross også i bevisstheten.
Enkel og lys
Selv med nærmere en halvmeter mer i hekken, har den ikke mistet det sjarmerende og praktiske småbilpreget som gjør at du heller setter nøklene i den gammeldagse tenningslåsen og vrir om, enn å aktivere lys- og lydshowet fra en større og mer uhåndterlig koloss.
Den er enkel å håndtere, oversiktlig og lys. Du sitter høyt, du svinger krapt – og du varmes opp raskt.
I tillegg har du altså den rause bagasjeplassen til sekker og bager, eller en vogn eller et hundebur.
Konkurransen øker
Den største konkurrenten til E-C3 Aircross – og tvillingen Opel Frontera (les prøvekjøring her), som snart kommer – finnes allerede på markedet:
BYD Dolphin (les Motors test her). Komplett utstyrt med todelt metallic, panorama glasstak (ikke tilgjengelig på Aircross) og vinterhjul, blir den cirka 35.000 kroner dyrere.
I denne prisen får du nærmere 13 mil bedre rekkevidde og nærmere 100 hestekrefter mer, men også over 100 liter mindre bagasjeplass.
Plutselig blir det konkurranse i en klasse som inntil ganske nylig knapt eksisterte.
E-C3 Aircross gjør det i hvert fall fristende å være fornuftig.
Les alle biltestene på Motor:
-
79
Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
-
76
Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
-
72
Test: Mercedes G 580
El-G i solnedgang
-
79
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
-
81
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
-
81
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har