
Lexus tar grep:
Nå kommer dette rattet på biler for folk flest
Lexus lanserer nå dette spektakulære rattet. Om et års tid kommer det også på de litt mindre påkostede modellene i Toyota-konsernet.
Lexus har varslet en stor lansering av helelektriske RZ 450e rett over påske. Dette blir en mer luksuspreget variant av nylig lanserte Toyota bZ4X, men med så mange designmessige særtrekk at den står fram som selvstendig modell – slik vi er blitt vant til fra Toyota-konsernet.
Det er også ganske vanlig at det er de mest prestisjetunge bilene som først får ny og spennende teknologi. Det betyr at styreteknologien koblet opp til det nye rattet blir lansert i 450e innen det kommer i bZ4X.
Mindre rattutslag
Toyota og Lexus kaller det «steer-by-wire». Det er en styreteknologi uten mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene, der en aktuator tar imot styresignalene og utfører en mekanisk bevegelse.
Teknologien er godt kjent fra flyindustrien. For sjåføren vil det primært gi en styrefølelse uten vibrasjoner og med langt mindre rattutslag. Derav navnet «One Motion Grip».
Nye muligheter
I praksis skal du aldri ha behov for å bruke øvre del av rattet. Og antakelig bruker du denne delen av rattet langt mindre enn du tror.
For ingeniørene vil det gi nye muligheter til å utnytte plassen der man hittil har funnet alt det mekaniske, som rattstamme og en rekke andre mindre komponenter.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Fra Toyota-hold blir det sagt at rattet skal testes ut på det kinesiske markedet, og at erfaringene derfra vil avgjøre om teknologien finner veien til Europa.
Men vi spiser rattkringla vår om ikke dette blir en svært attraktiv funksjon på europeiske veier.
