
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
På den norske salgstoppen gruser nå Toyota Corolla en rekke elbiler så det gnistrer. Møt to Corolla-entusiaster som omfavner noen av de første utgavene av den seiglivede, suksessfylte arten.
«Corolla»? Et vakkert, japansk ord for kronblad.
Her hjemme er Toyota Corolla tallrike som grantrær.
Selv om onde tunger kan mene at designen innimellom har vært omtrent like sexy som en flaske flass-shampo, ser langt fler gullet i gråsteinen:
En uendelig pålitelig hverdagshelt med utgiftsnivå på lavgir – som gjør at du likevel kan unne deg sydenturen, kantklipperen og gassgrillen.
Toyota Corolla har ikke en pyntelist for mye – og unødvendige krumspring overlates til konkurrentene.
Møt Norges største bilentusiaster!
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
Vi som drar på R-R-treff:
Har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Vi som deltar på DS-treff:
Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi med 50-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
For 13 år siden erstattet Toyota i Europa og Norge brått og brutalt sin Corolla med modellnavnet Auris, men nå har bilgiganten gjort u-sving: Corolla er tilbake med et brak på salgsstatistikkene og her ser vi tilbake på modellserien som første gang trillet i land i Norge i 1966.
Heng på Stein Henning Baklie Myhre med «Norges mest fotograferte Corolla – og Ivar «Kongen av Corolla» Andresen:

Ivar Andersen i Vollen i Asker er det nærmeste vi kommer en vinner i jakten på kongen av Corolla på denne siden av St. Hans.
I den sjokkerende lyse juni-kvelden produserer han en oppriktig glede bak rattet – en lykkefølelse som bare matches av nabolagets jyplinger som freser freidig avgårde på elektriske sparkesykler.
I vår fikk han nyss om en – i hans øyne – råvakker brun Toyota Corolla som kanskje kunne være til salgs. Han eide allerede en sølvgrå, men ville absolutt ha én til, og fikk kjøpe den brune for beskjedne 25.000 kroner av datter av første eier – som hadde handlet den ny i 1973.
– Venner kaller den mørkebrune Corollaen bare for «brunosten», smiler Andersen.


Andersens brennende interesse begynte å spire allerede i baksetet i oppvekstens familieåk: faren kjøpte ny Toyota Corolla i 1973, og byttet til tredje generasjon Corolla i 1976. Disse var ganske like den brune og den sølvgrå som nå står på tunet.
– Jeg liker den fjonge fasongen til andre og tredje generasjon Corolla, og fordi fader’n altså kjøpte tilsvarende som nye, synes jeg det er gøy å ha én av hver.
Andersens far, Per William, rotet seg opprinnelig borti Toyota fordi han «ville kvitte seg med en Skoda 110 som kun Skoda- og Toyota-importøren F.E.Dahl ville ta i innbytte».



Fått med deg disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
Første tapning Corolla kom til Norge fra Japan på slutten av 1960-tallet, men salget skjøt først fart ved andre forsøk. Den nye utgaven, som ble sluppet løs på oss i 1970, ble en innertier.
– Nordmenn begynte endelig å innse at Corolla var et rimeligt og driftssikkert alternativ. I tillegg er de fortsatt lettkjørte, kvikke, billige i drift – og de ser bra ut.
Andersen mener både lange og brede nordmenn fant seg godt til rette bak rattet grunnet det han kaller «god kjøreergonomi»:
– Det handler om hvordan ratt, instrumenter, pedaler og girstang er plassert i forhold til hverandre. Hos Toyota virker dette veldig gjennomtenkt, men dét var ikke alltid tilfelle hos konkurrentene, analyserer han.

1970-tallets glade farger gjorde – og gjør – også noe med humøret til folk:
– De som smiler og spør om jeg har kjøpt «brunost» vet kanskje ikke at bilkjøperne for 40-50 år siden hadde mange spreke farger å velge og vrake i. Denne brunfargen ble fort et vanlig syn i trafikken, men Corolla var også populær i knall gul, og du kunne få den i rød, blå og hvit og annet gildt. Sølv kom visstnok først senere.
Fra 1980 mistet designet til Corolla de karakteristiske colaflaske-formene – og ble en langt mer firkantet, visuell opplevelse.
– 1970-tallets buktende former står seg godt i dag. De blir nesten bare finere og finere. Bekreftelsen får jeg når ungdom kommer bort og sier de synes bilene er flotte, sier Andersen.
Corolla er tidløs som den berømte colaflasken:
– Min 1976-modell holder – til tross for en beskjeden totrinns automatkasse – fint følge med dagens trafikk, konstaterer han.

Les flere Toyota-nyheter på Motor:
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Toyota trosser krisene:
Dette bilmerket tjente 240 milliarder kroner siste året
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Toyota Supra:
Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer
-
Tall fra tyske ADAC:
Toyota i bunn (og topp) på veihjelp-statistikken
-
Måtte selges som delebil:
Bilen døde da eieren fikk ny nøkkel
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha

Stein Henning Baklie Myhre i Oslo kaller sin vaniljesaus-gule Toyota for «verdens mest fotograferte Corolla».
Han blir knapt lei av å knipse den fra alle mulige vinkler, i nær alle tenkelige situasjoner, og lemper jevnlig ut resultatene på egen instagramkonto, @steinhm.
– Jeg er egentlig dedikert Folkevognmann, men skal aldri selge Corollaen, lover han.
Favorittmotivet så langt viser vidunderet fra siden – omkranset av store mengder grønt.
– Min far skimtes så vidt der han sitter i bilen, og passer ganske godt inn i sammenhengen: alderen er typisk for menneskene som kjøpte disse bilene som nye. Han er forøvrig NAF-medlem fra tidenes morgen, sånn apropos Motor. Jeg tror han meldte seg inn en gang midt på 1960-tallet, opplyser Myhre.

– Jeg elsker at Corollaen har minimalt av utstyr. Den bråker og rister når man kjører: her er det sjåføren som styrer uten hjelpemidler. Alt dette føles veldig riktig.
Den beskjedne farkosten vekker stor begeistring når Myhre svinger innom bensinstasjonen eller andre steder.
– Corollaen var og er en suksess, mest fordi det grunnleggende konseptet er lett å leve med. Og: etter alle disse åra er den berømte, seiglivede driftssikkerheten fortsatt høyst merkbar, forsikrer han.

Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
Motor møter bilentusiastene som har morsomme historier om bilene de elsker:
Tidligere har vi skrevet om de som kjører Audi, Alfa Romeo, BMW, amcar-entusiastene, Tesla, Skoda, Aston Martin, Opel, Mercedes-Benz Geländewagen, Saab, Porsche, pickup-folket, klassisk MG eller kinesisk MG-elbil. De som kjører i klassisk Citroën, Toyotas luksusmerke Lexus, en legendarisk Lada, spenstige Ford Mustang, en elskelig Mini, og en vill Toyota Supra, de som må ha bilen pyntet til jul eller kjører elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde, Subaru Forester-menigheten, Polestar-fansen , de som sverger til Datsun, som kjører Land Rover Defender, Volvo 240, en gammel varebil, den legendariske VW-bobla, en elegant Mercedes-Benz, en klassisk Jeep, nyter livet i en Morgan, foretrekker en Ferrari, sverger til en firkantet stasjonsvogn, MÅ ha en VW Golf, som gliser i en cabriolet, har Honda i hjertet, synes folkevognbuss er kongen av kos, kjører lang campingvogn, ratter Tesla-inspirasjonen DeLorean, har falt for linjene på en Jaguar XJ, pynter litt ekstra til 17. mai , de som pimper elbilen så den blir riktig staselig og de som elsker nostalgisk camping.