Volkswagen har gått en runde med brukervennligheten i sine personbiler og kommet tilbake til start – eller ganske nær.
I fjor høst reintroduserte produsenten vanlige knapper på rattet.
Da ble det klart at den haptiske typen, knappene som kun krever en lett berøring for så å respondere med vibrasjon, droppes på den siste Golf-generasjonen (se sak nederst på siden).
De fem viktigste
MER SLIK: Skoda Enyaq har alltid har hatt slike knapper. Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Slik blir det også på alle andre modeller fra Volkswagen fremover.
Neste punkt på listen er skjermene: De har definitivt kommet for å bli, men hvilke funksjoner hører hjemme der?
Ikke alle, kan designsjef Andreas Mindt opplyse til Autocar.
– Fra og med ID. 2all skal vi ha fysiske knapper for de fem viktigste funksjonene – volum, varme, på begge sider av bilen, vifter og nødblink, sier Mindt.
Annonse
«Skal slippe å gjette»
Han forsikrer at slike funksjoner ikke vil havne på Volkswagen-skjermer i fremtiden.
– Vi kommer aldri, aldri til å gjøre den feilen igjen. Og det skal være fysiske knapper på rattene. Førerne skal slippe å gjette. Knappene skal gi skikkelige tilbakemeldinger. Folk elsker det.
– Ærlig talt, det er en bil. Ikke en mobiltelefon. Det er en bil, gjentar han.