BILLIG OG DYRT: Hjemme lader Ole Mangor-Jensen sin Volkswagen med egenprodusert solenergi fra taket sitt. Men på langturer har det ikke vært så billig.Foto: PRIVAT
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
Som trofast Volkswagen-kunde trodde Ole Mangor-Jensen at han fikk en god ladepris av Volkswagen – helt til han oppdaget hvor mye han betalte.
Mens hurtiglading langs veiene koster ned mot 4 kroner/kWt,
har Ole Mangor-Jensen fra Bærum betalt over det dobbelte; 8,88 kr/kWt.
– Det er jo blodpris for oss trofaste, lojale Volkswagen-kunder,
sier Mangor-Jensen.
Han er en lykkelig og skikkelig fornøyd eier av en tre år
gammel Volkswagen ID.3. Mangor-Jensen har førsteutgaven i pluss-versjon og
forteller at bilen hele tiden har fungert feilfritt, med god oppfølging fra
forhandleren Møller.
– Men pass opp for ladetjenesten til Volkswagen, sier
han.
Se lenger ned hva Volkswagen svarer.
8,88 kr
I november i fjor tegnet han abonnement på Volkswagens ladetjeneste
«We charge». Dermed kan han lade på ladestolpene til en rekke operatører som
blant annet Mer, Ionity og Eviny til en fast ladepris.
Da han i sommer oppdaget hvor høy den høye ladeprisen virkelig
er, sendte han sjokkert en epost til kundeservice, som svarte at hans
abonnement har en fast, låst pris på 8,88 kr/kwt.
De fleste andre operatørene tar 5–6 kr/kWt for lynlading.
Selv det er billig, i forhold til prisene hos We charge, som for kunder som
tegner abonnement nå er på 6,99 kr/kwt.
Annonse
– Lite kundevennlig
Luksusfelle-programleder og forbrukerøkonom Magne
Gundersen i Sparebank 1 sperrer opp øynene når han får se prisene Volkswagen-kunder
må betale.
– Jeg kan ikke se at We Charge tilbyr noe mer enn andre
leverandører som kan forklare den høye prisen. Her tyder mye på at dette er en leverandør som prøver å ta ut en svært høy pris av lojale kunder.
– Hva synes du om at prisen for denne kunden, og sikkert
for andre, er låst, og ikke endres etter hvert som prisene går nedover?
– Det er lite kundevennlig. Det kan virke som om de satser
på at kundene er uoppmerksomme og ikke får med seg hva som er prisen.
Forbrukerøkonomen advarer mot å binde seg til abonnement
på lading.
– Fyll der det er billigst, enten det er bensin eller
strøm.
– Attraktive priser
Motor har spurt Volkswagen og importøren Harald A. Møller
hva de synes om prisene på ladetjenesten til Volkswagen-kunder. På selskapets nettside
påpeker Volkswagen at We charge er den eneste ladeløsningen kundene behøver, og
at ladeprisen er «svært gunstig».
– Vi kan selvsagt ikke kommentere spesifikke kundepriser
som i deres eksempel, sier kommunikasjonssjef Julia Pirlich i Volkswagen-eide Elli,
som drifter We charge-tjenesten.
Hun påpeker at ladetjenesten gir tilgang til mange ladere,
og at prisene varierer avhengig av abonnementstype.
– Selv om noen av våre spesifikke prispunkter kan være
høyere enn hos enkelte andre ladepunktoperatører, fokuserer vi på å oppnå
attraktive priser for høy kvalitet, bred nettverkstilgang og praktisk
ladeopplevelse, sier hun.
Annonse
– Siste gang
Ole Mangor-Jensen ble kunde hos We charge etter at han
fikk 2000 kilowatt-timer gratis da han kjøpte bilen, og deretter tilbud om
betal-abonnement.
Men nå er det stopp.
– Nå har jeg ladet hos We charge for siste gang, og jeg
sletter alle apper som har med dem å gjøre, sier han.