SKRIVER NED: Volvo-sjef Håkan Samuelsson, her fra klimakonferansen COP26 tidligere i år, foreskriver kraftig medisin for selskapet.
Foto: VOLVO CARS
Tøffe tider:
Volvo tapte 10 milliarder i andre kvartal
Volvo tapte 10 milliarder svenske kroner i andre kvartal i år. Bilsalget gikk ned med 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Selskapet la frem kvartalsresultater torsdag morgen.
Driftsresultatet i andre kvartal i fjor var til sammenligning 8 milliarder svenske kroner.
Tidligere denne uken kunngjorde bilprodusenten en engangsnedskrivning på 11,4 milliarder kroner, noe som tynger kvartalstallene.
Også i årets første kvartal slet bilprodusenten med et fall i driftsresultatet på 30 prosent og et personbilsalg som gikk ned med 9 prosent.
– Markedet fortsatte å være utfordrende også i andre kvartal, sier administrerende direktør Håkan Samuelsson i Volvo Cars i en pressemelding.
Krevende
Hardt presset av tollsatser og produksjonsforsinkelser varslet Volvo Cars mandag en nedskriving på over 12 milliarder kroner.
For det er krevende tider for den svenske stoltheten, og medisinen fra sjefsvikar Håkan Samuelsson er stramme saker:
En drøy måned etter beskjeden om betydelige nedbemanninger ved virksomheten i Sverige, fikk finansmarkedet mandag beskjeden om gigantnedskrivingen.
Akjsekursen er ned 25 prosent hittil i år, i en tid der Volvo må håndtere effektene av storpolitiske utfordringer. Fra selskapets fabrikk i Kina ruller nå de første ES90-modellene som merket har hatt forventninger til i særlig to markeder, Kina og USA.
Men med Trumps nye tollsatser er bilmodellen umulig å selge med gevinst i USA, skriver Automotive News.
Mindre profitabel
I en melding fra selskapet mandag heter det at stor-SUV-en EX90 vil bli mindre profitabel enn tidligere ventet fordi lanseringene ble forskjøvet med over ett år, i tillegg til at det ble store utviklingskostnader som Volvo ikke hadde budsjettert med.
Både EX90 og ES90 er bygget på den Volvo-utviklede SPA2-plattformen, som Geely-konsernet også har brukt på Polestar 3.
EX90 bygges på Volvos fabrikk i South Carolina, og slipper dermed unna tollsatsene i et marked som blir stadig viktigere for det svensk-kinesiske selskapet.
Volvo-salget i USA steg seks prosent i første halvår, mens det globale volumet falt ni prosent, ifølge Automotive News.
Vekst i Norge
I Norge har Volvo hatt en vekst på 1,5 prosent i første halvår, sammenliknet med samme periode i fjor. EX30 var den mest solgte modellen, selv om etterspørselen er lavere enn i fjor, foran EX40. Det ble førstegangsregistrert over 1000 EX90-modeller i første halvår, noe som gjorde dette til den tredje mest populære Volvo-modellen i Norge.
Tollkrigen rammer kinesiskproduserte Volvo-modeller også i Europa, der Geely-merkene møter et tollkrav på over 28 prosent.
Volvo har varslet at selskapet ikke vil slippe finansielle fremtidsvarsler verken for 2025 eller 2026. I første omgang skal det håndtere nedskjæringer som møter konsekvensene at fall i driftsresultatet på 60 prosent i første kvartal.