LAVERE TALL, GODE MARGINER: Toyota-sjef Akio Toyoda.

Nedjusterer produksjonen:

Toyota tror databrikke­krisen vil fortsette

Toyota, verdens største bilprodusent, nedjusterer produksjonsanslaget med nær 500.000 biler. Databrikkemangelen er den viktigste årsaken.

Publisert

Driftsoverskuddet falt 21 prosent i siste kvartal, meldte selskapet da resultatene ble lagt frem onsdag.

Samtidig varslet selskapet at det ventes et fall i produksjonen i februar–mars på inntil 200.000. Samlet anslår Toyota at det blir produsert 480.000 færre biler enn planlagt i årets tre første måneder. For det samlede (avvikende) regnskapsåret som slutter 31. mars, venter Toyota en produksjon på 8.250.000 biler.

– Vi tror ikke denne ubalansen mellom tilbud og etterspørsel etter databrikker vil bedre seg med det første, og med pandemisituasjonen i tillegg vil utsiktene fortsatt være usikre. Dette kommer til å fortsette utover i 2022, sier Hiroyuki Suziki, toppsjef i Toyota-konsernets regnskapsdivisjon.

– I tillegg er råvareprisene nå på et nivå vi aldri sett før, og vi tror ikke disse prisene vil gå ned det kommende året. Dette er et alvorlig problem, sier han.

Tross disse utfordringene endte Toyota med en driftsmargin på 10,1 prosent i tredje kvartal (oktober–desember) av sitt inneværende regnskapsår.

Og dessuten:

Det var åtte bilmodeller som solgte mer enn 500.000 eksemplarer i verden i 2021, ifølge magasinet Autocar. Fire av disse tilhører Toyota: Corolla, RAV4, Camry og Yaris.