HARDHAUS: Toyota Land Cruiser er bygget for kjøring på steder som aldri har hørt om asfalt.

Tradisjon:

70-åring som aldri gir seg

Land Cruiser kom på markedet på 1950-tallet, og Toyota har ingen planer om pensjonere modellen. I stedet kommer det en helt ny utgave, med dieselmotor.

Publisert

Tidlig på 1950-tallet oppsto bilen som vi i dag kjenner som Toyota Land Cruiser. Siden den gang er den solgt i 11,3 millioner eksemplarer over hele verden. Nå kommer den snart i en helt ny utgave.

– Det er en bil med et kvalitetsstempel som vi nå har forbedret med moderne teknologi og design. Vi gleder oss til de første bilene kommer til Norge i september, sier Piotr Pawlak administrerende direktør i Toyota Norge, i en pressemedlig.

Prisen er ennå ikke klar, men det anslås at den vil ligger noe over dagens utgave, som i dag starter på drøyt 1,5 millioner kroner som personbil.

Autentisk

Designen drar klare veksler på tidligere utgaver, og Toyota selv kaller bilen «autentisk». Det betyr et utseende som framstår som robust og formen skal være et resultat av karosseridelene skal tåle en trøkk, og skulle de gå i stykker skal de være enkle å skifte.

KANTER: Den nye Toyota Land Cruiser er designmessig inspirert av sine forgjengere.

Toyota sier at «silhuetten refererer til linjene på de tidlige Land Cruiser modellene (Land Cruiser 40- og 70-serien) med en sterk horisontal akse, et langt panser, oppreist frontrute, kort frontoverheng og karakteristiske trapesformede hjulbuer.»

Bilens totale lengde er 4925 mm, bredden 1980 mm og høyden 1935 mm, mens akselavstanden er 2850 mm.

Lysvalg

Frontlysene kommer i to ulike utgaver: Som standard leveres en slank, avlang, trippel LED-lykt eller en klassisk, rund bi-LED-projektor sammen med vertikalt plasserte blinklys og kjørelys avhengig av utstyrsgrad.

De runde lyktene kommer på en «First Edition», mens standardutgaven leveres med de avlange.

Bilens form er laget slik at den skal gi føreren best mulig sikt forover og til siden, med en panserform som viser hvor bilen ender, en lav midtseksjon som «forbedrer utsikten forover og reduserer blindsonen rett foran bilen.»

TO ANSIKTER: Land Cruiser kan leveres med to ulike lykteformer, runde eller firkantet.. Foto: TOYOTA

I tillegg er a-stolpen mer oppreist enn tidligere, speilet festet til dørene og vinduene senket med tre centimeter sammenliknet med dagens modell.

Innvendig er det to digitale skjermer, mens flere av bilens funksjoner er styrt av vippebrytere eller trykknapper som skal være enkle å betjene under kjøring.

Robust

Det robuste er også videreført i kupeen, med knebeskyttere og polstrede dørskuldre og så har dørpanelets øvre del en skålformet profil som gir føreren plass til å bevege albuene fritt.

Bilen kan leveres som fem- eller sjuseter. Setene på andre rad tilbys i en benk som kan deles 60:40, og på modellen med sju seter består tredje rad av to seter som kan legges flatt manuelt eller med elektrisk betjening.

Når det gjelder spesifikasjonene er dette det viktigste: 

  • En nyutviklet 2,8-liters turbodieselmotor med 204 hk og 500 Nm.
  • Ny åttetrinns automatgirkasse.
  • 48V mildhybrid modell i løpet av 2025
  • Permanent firehjulsdrift.
  • Tilhengervekt inntil 3500 kilo.
DIGITAL: Interiøret har to digitale skjermer, men også rikelig med manuelle brytere.

Den nye karosseriet er satt på en ramme som skal være ekstra stiv og modellen blir den første Land Cruiser med elektrisk servostyring. Selvsagt har også bilen et avansert system for kjøring utenfor allfarvei.

Flere tusen i Norge

På veien skal bilen være mer komfortabel enn tidligere, med bedre støyisolering. Ytterligere forbedringer skal være oppnådd ved bruk av et pitch-kontrollsystem for å opprettholde en jevn kjøring, en ny utforming av motorfestet, putefester mellom karosseri og ramme og direkte tilkobling av seterammene til karosseriet i stedet for til en mellomliggende brakett.

Siden 2000 er det registrert 1186 nye Land Cruiser som personbil i Norge og 20.028 som varebil, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.