
Åpnet ny Tesla-fabrikk:
Musk garanterer Cybertruck i 2023 – og lager robotaxi
I år handler det om å få opp volumet. Neste år vil det ifølge Tesla-sjefen komme en «stor bølge av nye produkter».
Forsikringene kom under åpningsseremonien for Giga Austin, Teslas andre, store fabrikkåpning i løpet av en måned.
Med en førstegenerasjons Roadster og et par av de første eksemplarene av Model Y fra Austin-fabrikken bak seg, entret Musk scenen til «you're my hero»-rop.
Selvkjøring i sentrum
De nye målsetningene kom på rekke og rad:

- Planen er at Austin-fabrikken relativt kjapt skal nå et produksjonsvolum på en halv million biler i året. Den blir også Teslas globale hovedkvarter.
- Det vil snart komme en utrulling av betatesting for full selvkjøring.
- I forlengelsen av dette: En robotaxi, altså en selvkjørende drosje, som ifølge Musk vil få et «ganske futuristisk» design.
- Og altså: Cybertruck, som skal lages i Austin fra neste år, etter at ovennevnte volum er etablert. Derfra ser Musk for seg at fabrikken skal levere rundt én million biler årlig.
Semi i det blå
Tesla-sjefen sa også, på noe mindre forpliktende vis, at både den neste Roadsteren og lastebilen Tesla Semi vil bli satt i produksjon neste år. Men det er neppe lurt å holde pusten i påvente av disse lenge annonserte kjøretøyene.
I bunnen ligger uansett at 2022 handler om å øke volumet, mens 2023 vil handle om nye produkter – en «stor bølge» av dem.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler