Forsikringene kom under åpningsseremonien for Giga Austin, Teslas andre, store fabrikkåpning i løpet av en måned.
Med en førstegenerasjons Roadster og et par av de første eksemplarene av Model Y fra Austin-fabrikken bak seg, entret Musk scenen til «you're my hero»-rop.
Selvkjøring i sentrum
De nye målsetningene kom på rekke og rad:
Planen er at Austin-fabrikken relativt kjapt skal nå et produksjonsvolum på en halv million biler i året. Den blir også Teslas globale hovedkvarter.
Det vil snart komme en utrulling av betatesting for full selvkjøring.
I forlengelsen av dette: En robotaxi, altså en selvkjørende drosje, som ifølge Musk vil få et «ganske futuristisk» design.
Og altså: Cybertruck, som skal lages i Austin fra neste år, etter at ovennevnte volum er etablert. Derfra ser Musk for seg at fabrikken skal levere rundt én million biler årlig.
Semi i det blå
Tesla-sjefen sa også, på noe mindre forpliktende vis, at både den neste Roadsteren og lastebilen Tesla Semi vil bli satt i produksjon neste år. Men det er neppe lurt å holde pusten i påvente av disse lenge annonserte kjøretøyene.
I bunnen ligger uansett at 2022 handler om å øke volumet, mens 2023 vil handle om nye produkter – en «stor bølge» av dem.