PÅ HØRING: Representanter for bilorganisasjonene advarte finanskomiteen om den nye vektavgiften i en høring om statsbudsjettet tirsdag.

Høring om bilavgiftene:

Setter døra på gløtt for vektavgift på elbiler

Stortingets finanskomite får sterke oppfordringer om å skrote forslaget til ny vektavgift på elbiler. Bilimportørenes Landsforening ber politikerne eventuelt vurdere en mildere innfasing.

Publisert Sist oppdatert

I statsbudsjettet for 2023 har regjeringen foreslått en ny avgift på 12,50 kroner pr kg beregnet fra 500 kg og opp – noe som alene gjør alle batteritunge elbiler mellom 15.000 og 25.000 kroner dyrere.

Og det vil ikke bare ramme nye elbiler, mener bransjen.

– Normal markedsdynamikk tilsier at alle elbiler blir dyrere med vektavgiften, også de brukte, sier Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Inntil tirsdagens høring om budsjettforslaget i finanskomiteen har bilorganisasjonene vært samstemte i sin avvisning av forslaget om vektavgift. Det kom overraskende at Bilimportørenes Landsforening (BIL) i prinsippet åpnet for avgiften – selv om også BIL advarer mot innføringen, og tror den vil redusere salget av elbiler.

Får støtte

– Vektavgiften er en avgift på rekkevidde. Og dét er svært uheldig. Subsidiært ber vi Stortinget om en mildere innfasing. Dersom bunnfradraget økes til 1500 kg, så forhindrer man at dette blir en rekkeviddeavgift – og sikrer at nullutslippsbiler fortsatt lønner seg, sier Ida Krag, sjef for kommunikasjon og samfunnskontakt i BIL.

Ingen av de andre organisasjonene luftet muligheten for å innføre den nye avgiften med et høyere bunnfradrag, men Krag får støtte for prinsippet fra bilbransjeforbundet.

– Vi har respekt for at det er mye som skal dekkes inn i et statsbudsjett. Hvis det ikke er mulig å få satt sammen budsjettet uten denne avgiften, så er det bedre med et høyere bunnfradrag enn med det forslaget som regjeringen har presentert, sier Steinsland.

«Det aller dummeste»

NAF er kritisk til å åpne for prinsippet om vektavgift.

– Målet nå må være å fjerne forslaget, ikke å få noe veldig dårlig til å se litt bedre ut. Vektavgift er kanskje det aller dummeste man kan innføre på en elbil, fordi det er en avgift på rekkevidde, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Under høringen advarte både Elbilforeningen og NAF mot forslaget.

– Vi mener markedet er klar for en forsiktig innfasing av momsen, men det er ikke greit at regjeringen går til angrep på alle de andre virkemidlene som ligger til grunn for den vellykkede norske elbilpolitikken, sier Inger Elisabeth Sagedal, rådgiver i Norsk Elbilforening.

Geir Arne Servan, leder for kommunikasjon og politikk i NAF, sier det fremlagte forslaget bør droppes.

– I praksis er dette en rekkeviddeavgift. Men folk flest trenger elbiler med lang rekkevidde. Våre undersøkelser viser at rekkevidde på over 500 km er en viktig faktor når folk skal ta beslutningen om overgang til elbil, sier Servan.