
Lager egen elbil-divisjon:
Splitter Ford i to deler
Et par dager etter at Ford-representanter blankt avviste ryktene om oppsplitting av selskapet, blir den amerikanske bilgiganten delt i to: Ford Model e og Ford Blue.
Ford forventer at elbilene står for 30 prosent av deres globale salg om fem år og om lag halvparten i 2030. Selskapet skal produsere mer enn to millioner elbiler årlig i 2026.
Les også: Flere av de store bilprodusentene vurderer å rendyrke sin elbil-enheter.
Innhold fra NAF
Ford sier virksomheten splittes i to enheter med ansvaret for henholdsvis biler med forbrenningsmotor og elektriske biler av to hovedgrunner:
- Driftsmarginene skal forbedres.
- Selskapet skal posisjonere seg for å rekruttere ingeniører, designere og utviklere som er mer fokusert på de spesifikke behovene for de ulike drivlinjene.
Elbildivisjonen blir hetende Ford Model e, mens Ford Blue skal stå for produksjonen av biler med tradisjonell drivlinje.
Selskapets mål er en driftsmargin på minst 10 prosent i 2026, noe som er nær det dobbelte av dagens nivå.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner