IKKE URBAN: Smart sier Concept #5 passer best utenfor urbane strøk.

Viser en større bil:

Smarts tredje modell heter #5

Smart holder seg til oddetall, og viser en ekstra barsk variant av det som skal bli #5.

Publisert

Nye Smart, som nå er et samarbeid mellom kinesiske Geely og Mercedes, viser fram sin tredje modell. #1 kom i fjor, mens #3 er på vei ut på markedet.

Versjonen av Smart #5 som vises fram, er en konseptbil, som nok er en røffere variant av det vi kan vente å se i butikkene når modellen kommer på et senere tidspunkt.

Concept #5 skal, ifølge pressemeldingen, kombinere «særegen modernitet med en åpensinnet holdning til nye perspektiver og muligheter.»

Konseptet har firehjulstrekk og terrengdekk, og skal være en tolkning av den kommende modellen, med tanke på mobilitet «utenfor urbane strøk.»

Tidligere har Smart modellene i høy grad vært rettet mot urban bruk.

800-volt

Nøyaktig hva som blir igjen når #5 dukker opp, er ikke helt klart, men konseptbilen har uansett en avansert elektrisk drivlinje.

Concept #5 har 800-volts teknologi og et batteri med mulig kapasitet på mer enn 100 kWt. Så store batterier kan ta imot mye energi, og Smart sier det sak være mulig å lade fra fra 10 til 80 prosent på 15 minutter. Rekkevidden til bilen skal være på mer enn 550 kilometer basert på WLTP-syklusen.

KI

Systemet i bilen har kunstig intelligens-verktøy fra Cerence som skal gjøre at man kan sette i gang samtaler med bilen, visstnok underholdende sådan. I tillegg skal KI-en bidra til interaksjonsteknologi som gir  «nøyaktige og relevante svar på nesten alle tenkelige spørsmål.»

Føreren kan også kontrollere nøkkelfunksjoner med stemmen, som telefonsamtaler, tekstmeldinger, musikk, klimaanlegg, navigasjon, personlige innstillinger og kjøretøykontroll, samt informasjon om vær, nyheter, kalender og generell kunnskap.

Presentasjon av produksjonsmodellen er ventet i andre halvdel av 2024.

ÅPENT: Det er grunn til å tro at produksjonsmodellen vil få en mer konvensjonell dørløsning.