– Jeg kjører rundt med et glis om munnen, sier Knut
Nøglegaard i Tønsberg, om Skodaen han kjøpte tidligere i år.
Hadde det ikke vært for to ting, hadde gliset vært enda
mye bredere.
Nøglegaard nemlig frustrert og oppgitt over både
ladehastigheten og rekkevidden på hans nesten nye Skoda Enyaq.
– Jeg har aldri fått høyere ladehastighet enn 65 kilowatt. Men Skoda markedsfører inntil 125.
Han forteller også at han selv på «fint sommerføre» ikke har
mer enn 360 kilometer rekkevidde.
– Det er et godt stykke unna de 500 kilometerne som Skoda
lover.
Møllers ærlige svar
Nøglegaards bil er dermed helt annerledes enn det NAF og
Motor har fått av resultater for samme bilmodell i våre tester, både på ladehastighet
og rekkevidde.
Da Nøglegaard tok kontakt med Møller Bil om problemene
han opplever med bilen sin, fikk han et overraskende svar skriftlig på epost:
– Det er flere som er frustrert over ladehastigheten. Per
nå har ikke fabrikken svar eller løsning, skriver en ansatt i Møller Bil i en
epost til Nøglegaard.
– Det samme gjelder for rekkevidde. Heller ikke her har
fabrikken noe svar. Men du er ikke alene om å være misfornøyd med dette,
skriver den Møller-ansatte, som avslutter slik:
– Jeg beklager at jeg bare gir deg svada og dårlig svar
her, men det er dessverre det vi blir servert også.
Rekkevidde og ladehastighet er svært viktig for
elbileiere, og noe det skrives mye om i mediene. Ofte kommer
kommunikasjonsavdelingene til bilprodusentene og bilimportørene med en helt
annen type svar når kundeklager skal besvares.
Når Motor ringer den ansatte Møller-medarbeideren,
uttrykker imidlertid vedkommende tilfredshet over at vi skriver en artikkel om det hen skrev, og at
disse problemene dermed blir omtalt på en ærlig måte:
– Kundene ønsker jo svar når de spør om lav ladehastighet
og kort rekkevidde. Derfor blir de skuffet når de ikke får svar.
– Hvorfor formulerte du deg slik du gjorde?
– Fordi jeg vil at kunden skal skjønne at jeg bryr meg om
ham, men at vi ikke har noen løsninger.
Annonse
WLTP i praksis
Alle elbiler har et avvik mellom oppgitt rekkevidde og
reell rekkevidde under kjøring. Rekkevidden påvirkes av værforhold, veiunderlag
og kjørestil, uten at noen har kunnet gi eksakt informasjon om hvor store
utslag man kan vente seg.
Motors tester viser at bilene i kaldt, norsk vintervær går opptil 30 prosent
kortere på én lading enn WLTP-målingen oppgir.
Også om sommeren vil det kunne være
negative avvik, særlig hvis du kjører i høy hastighet, på våt vei eller i
kupert terreng. Men i sommertestene går bilene ofte lengre per lading enn
WLTP-tallene oppgir.
– Alle er frustrert
«Vi er nok alle frustrert»
Møller-ansatt
Avvikene for Skoda Enyaq skiller seg ikke betydelig fra
andre modeller, når bilene testes. Men Knut Nøglegaard opplever altså at hans
bil avviker fra testene. Han er heller ikke alene om det.
– Det er forferdelig frustrerende i min posisjon å ikke
ha noen svar til kundene, sier Møller-medarbeideren, som også forteller om frykt for reprimande fra arbeidsgiveren Møller Bil, dersom navnet blir
offentliggjort. Derfor identifiserer ikke Motor medarbeideren.
– Snakker dere mye på jobben om at dere ikke klarer å
hjelpe kundene og yte god service?
– Ja. Vi lufter frustrasjon og deler erfaringer. Vi er nok alle frustrert.
– Så du er ikke alene om å være frustrert?
– Absolutt ikke.
Annonse
Ukjent for Møller
Hva svarer importøren Harald A. Møller om frustrasjonen
den Møller-ansatte forteller om?
– Det er ikke en påstand vi har vært kjent med tidligere,
sier kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther, og fortsetter:
– Og jeg har ikke indikasjoner som skulle tilsi at denne
beskrivelsen er representativ for flertallet.
– Hva kan dere som importør gjøre med dette?
– Vi jobber kontinuerlig for å ha god dialog med våre forhandlere, kunder og
fabrikk.
– Hva synes dere som importør om Nøglegaards opplevelser
med bilen?
– Vi ønsker selvsagt alltid å møte kundenes forventninger. Vi gjør ved flere
anledninger tekniske undersøkelser ved slike henvendelser, for å undersøke om
noe er galt. I tillegg er det viktig for oss å være gode rådgivere, ved å
forklare hva som påvirker ladehastighet og rekkevidde.
Kunde Knut Nøglegaard forteller at han nettopp har hatt
bilen sin inne på nytt på Møllers verksted.
– Selv de klarer ikke å få opp ladehastigheten eller
rekkevidden mer enn det jeg har fått. Likevel sier de at alt er normalt med bilen.
Fabrikken og importøren tar ikke problemene med lading og rekkevidde seriøst,
syns jeg.