PLUGGER INN: Knut Nøglegaard lader sin Skoda Enyaq.
PLUGGER INN: Knut Nøglegaard lader sin Skoda Enyaq.

Oppgitt Skoda-eier:

Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde

Knut Nøglegaard er kjempe­fornøyd med bilen sin, bortsett fra to ting. Da han klaget på det, fikk han et overraskende ærlig svar fra en Møller-ansatt.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kjører rundt med et glis om munnen, sier Knut Nøglegaard i Tønsberg, om Skodaen han kjøpte tidligere i år.

Hadde det ikke vært for to ting, hadde gliset vært enda mye bredere.

Nøglegaard nemlig frustrert og oppgitt over både ladehastigheten og rekke­vidden på hans nesten nye Skoda Enyaq.

– Jeg har aldri fått høyere ladehastighet enn 65 kilowatt. Men Skoda markedsfører inntil 125.

Han forteller også at han selv på «fint sommerføre» ikke har mer enn 360 kilometer rekkevidde.

– Det er et godt stykke unna de 500 kilometerne som Skoda lover.

Møllers ærlige svar

Nøglegaards bil er dermed helt annerledes enn det NAF og Motor har fått av resultater for samme bilmodell i våre tester, både på ladehastighet og rekkevidde.

Da Nøglegaard tok kontakt med Møller Bil om problemene han opplever med bilen sin, fikk han et overraskende svar skriftlig på epost:

– Det er flere som er frustrert over ladehastigheten. Per nå har ikke fabrikken svar eller løsning, skriver en ansatt i Møller Bil i en epost til Nøglegaard.

– Beklager

Om rekkevidden skriver den Møller-ansatte dette:

– Det samme gjelder for rekkevidde. Heller ikke her har fabrikken noe svar. Men du er ikke alene om å være misfornøyd med dette, skriver den Møller-ansatte, som avslutter slik:

– Jeg beklager at jeg bare gir deg svada og dårlig svar her, men det er dessverre det vi blir servert også.

«Svada» betyr at det som sies er tomme fraser og tomt snakk, ifølge Det norske akademis ordbok.

NESTEN BARE FORNØYD: Knut Nøglegaard og hans Skoda Enyaq.
NESTEN BARE FORNØYD: Knut Nøglegaard og hans Skoda Enyaq.

– Frustrerende

Rekkevidde og ladehastighet er svært viktig for elbileiere, og noe det skrives mye om i mediene. Ofte kommer kommunikasjons­avdelingene til bilprodusentene og bilimportørene med en helt annen type svar når kundeklager skal besvares.

Når Motor ringer den ansatte Møller-medarbeideren, uttrykker imidlertid  vedkommende tilfredshet over at vi skriver en artikkel om det hen skrev, og at disse problemene dermed blir omtalt på en ærlig måte:

– Kundene ønsker jo svar når de spør om lav ladehastighet og kort rekkevidde. Derfor blir de skuffet når de ikke får svar.

– Hvorfor formulerte du deg slik du gjorde?

– Fordi jeg vil at kunden skal skjønne at jeg bryr meg om ham, men at vi ikke har noen løsninger.

WLTP i praksis

Alle elbiler har et avvik mellom oppgitt rekkevidde og reell rekkevidde under kjøring. Rekkevidden påvirkes av værforhold, veiunderlag og kjørestil, uten at noen har kunnet gi eksakt informasjon om hvor store utslag man kan vente seg.

Motors tester viser at bilene i kaldt, norsk vintervær går opptil 30 prosent kortere på én lading enn WLTP-målingen oppgir.

Også om sommeren vil det kunne være negative avvik, særlig hvis du kjører i høy hastighet, på våt vei eller i kupert terreng. Men i sommertestene går bilene ofte lengre per lading enn WLTP-tallene oppgir.

– Alle er frustrert

«Vi er nok alle frustrert»

Møller-ansatt

Avvikene for Skoda Enyaq skiller seg ikke betydelig fra andre modeller, når bilene testes. Men Knut Nøglegaard opplever altså at hans bil avviker fra testene. Han er heller ikke alene om det.

– Det er forferdelig frustrerende i min posisjon å ikke ha noen svar til kundene, sier Møller-medarbeideren, som også forteller om frykt for reprimande fra arbeidsgiveren Møller Bil, dersom navnet blir offentliggjort. Derfor identifiserer ikke Motor medarbeideren.

– Snakker dere mye på jobben om at dere ikke klarer å hjelpe kundene og yte god service?

– Ja. Vi lufter frustrasjon og deler erfaringer. Vi er nok alle frustrert.

– Så du er ikke alene om å være frustrert?

– Absolutt ikke.

Ukjent for Møller

Hva svarer importøren Harald A. Møller om frustrasjonen den Møller-ansatte forteller om?

– Det er ikke en påstand vi har vært kjent med tidligere, sier kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther, og fortsetter:

– Og jeg har ikke indikasjoner som skulle tilsi at denne beskrivelsen er representativ for flertallet.

– Hva kan dere som importør gjøre med dette?

– Vi jobber kontinuerlig for å ha god dialog med våre forhandlere, kunder og fabrikk.

– Hva synes dere som importør om Nøglegaards opplevelser med bilen?

– Vi ønsker selvsagt alltid å møte kundenes forventninger. Vi gjør ved flere anledninger tekniske undersøkelser ved slike henvendelser, for å undersøke om noe er galt. I tillegg er det viktig for oss å være gode rådgivere, ved å forklare hva som påvirker ladehastighet og rekkevidde. 

Kunde Knut Nøglegaard forteller at han nettopp har hatt bilen sin inne på nytt på Møllers verksted.

– Selv de klarer ikke å få opp ladehastigheten eller rekkevidden mer enn det jeg har fått. Likevel sier de at alt er normalt med bilen. Fabrikken og importøren tar ikke problemene med lading og rekkevidde seriøst, syns jeg.