STRØMMER IKKE INN: Volvo er langt unna å ha samme margin på elbilene som fossilbilene. Her fra Volvo XC40 Recharge-produksjonen i Gent, Belgia.
STRØMMER IKKE INN: Volvo er langt unna å ha samme margin på elbilene som fossilbilene. Her fra Volvo XC40 Recharge-produksjonen i Gent, Belgia.

Volvo satser elektrisk:

Fossilbilene er fortsatt Volvos pengemaskiner

Den store melkekua til Volvo er fortsatt fossilbilen, til tross for stor vekst i elbilsalget.

Publisert

I 2023 leverte Volvo 70 prosent flere elbiler enn i 2022, i løpet av fjoråret klarte de også å øke driftsmarginen på elbilene. Fra mellom åtte og ni prosent i starten av året til 13 prosent i fjerde kvartal.

– Det er noe vi har gått til gjennom hardt arbeid og fokus over lang tid. Vi har investert i å gjøre bilene beder, sier Björn Annwall, administrerende direktør og kommersiell sjef i Volvo Cars, til Vi Bilägare.

Samtidig er i marginene for elbilene ikke nærheten av biltypen de ønsker å fase ut, fossilbilene. Den økte fra 21 til 23 prosent i 2023.

40 mot 103

Vi Bilägare har regnet ut at Volvo i snitt tjener mer enn dobbelt så mye på hver eneste fossilbil de selger, som en elbil, 103.000 svenske kroner mot 40.000 svenske kroner.

For Volvos del er dette uansett bedre enn for mange andre bilprodusenter som lager elbiler.

Det er langt fra uvanlig at bilprodusentene taper penger på elbilene de lager og selger.

Rekordsalg

Volvo presenterte nylig salgstallene for 2023. Selskapet solgte 708.716 biler på verdensbasis, mer enn noensinne.

Omsetning økte med 21 prosent sammenlignet med året før, og et samlet driftsresultat ble på 25,6 milliarder svenske kroner. Det var en økning på 43 prosent sammenlignet med 2022, med en driftsmargin på 6,4 prosent, mot 5,4 året før.