
Var «ikke egnet for kjøring»:
Ga 290.000 kr. for «nyrestaurert» Boble fra 1952
– Jeg har jobbet hundrevis av timer med alle feilene og manglene. Det var overhodet ikke det jeg ønsket meg, sier Lars Helgesen.

For to og et halvt år siden kjøpte Lars Helgesen i Stavanger det som skulle være en nyrestaurert Volkswagen Boble fra 1952 av en annen privatperson på Østlandet.
– Meget pen bil. Nyrestaurert og i god stand, sto det i salgsannonsen.
Lars Helgesen mener selv at prisen på 290.000 kroner trolig er den høyeste som noen gang er betalt for en Boble i Norge.
– Jeg fikk forståelsen av at jeg kjøpte en fiks, ferdig restaurert Boble. Selgeren sa den var i samme stand som da den forlot fabrikken i 1952. Det var akkurat det jeg ville ha, og det var jeg villig til å betale for, sier Helgesen til Motor.
Alvorlige mangler
Men det var ikke det han mener han fikk, da bilen ble fraktet fra Østlandet til Stavanger. Helgesen kjøpte bilen usett.
Etter halvannen kilometer stoppet den, og fagkyndige avdekket deretter flere til dels alvorlige mangler på bilen.
– Folkevognen er ikke i en tilstand som er egnet for kjøring, skriver to fagkyndige. De påpeker blant annet at styringen, hjul og bremser samt det elektriske anlegget er i trafikkmessig farlig tilstand.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler

Saksøkte selgeren
De fagkyndige påpekte også at motoren ikke er fra 1952, men fra 60-tallet. Den passer heller ikke i motorrommet. Et bilskadefirma har taksert manglene og feilene til 162.000 kroner.
Lars Helgesen ville kjøpe en bil han kunne kose seg med. I stedet kjøpte han seg arbeid.
– De hundrevis av timene jeg har jobbet med bilen, var overhodet ikke det jeg ønsket meg. Jeg ble lurt av selgeren.
Han saksøkte selgeren, og har nå fått medhold i tingretten.


Ikke godkjent
Søndre Østfold tingrett påpeker i sin dom at når bilen ikke engang kan kjøres, er den i vesentlig dårligere stand enn Helgesen kunne forvente.
Mannen som solgte Bobla, har en lang karriere på bilverksteder og har restaurering av veteranbiler som hobby, ifølge dommen. Han hevdet at bilen kort tid før salget ble godkjent av Statens vegvesen uten anmerkninger.
Men i tingretten ble dette tilbakevist av en vegvesenansatt.
Snart ferdig
Tingretten kritiserer kjøperen for at han kjøpte veteranbilen usett.
Men siden en fagkyndig bekreftet at de fleste av feilene og manglene ikke ville vært mulig å oppdage uten demontering av bilen, er selgeren dømt til å betale tilbake 120.000 kroner til Helgesen. I tillegg får kjøperen dekket sine saksomkostninger.
Motor har ikke oppnådd kontakt hverken med selgeren eller hans advokat. Kjøperen, Lars Helgesen, sier han er fornøyd med dommen.
– Det er litt arbeid igjen på bilen. Jeg håper den er ferdig til i mai. Da skal jeg selge den, forteller han.