HAR TATT HUNDREVIS AV TIMER: Den nå 70 år gamle Bobla måtte demonteres helt av Lars Helgesen.
HAR TATT HUNDREVIS AV TIMER: Den nå 70 år gamle Bobla måtte demonteres helt av Lars Helgesen.

Var «ikke egnet for kjøring»:

Ga 290.000 kr. for «ny­restaurert» Boble fra 1952

– Jeg har jobbet hundrevis av timer med alle feilene og manglene. Det var overhodet ikke det jeg ønsket meg, sier Lars Helgesen.

Publisert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">«PÅ JOBB» MED BOBLA: </span>Lars Helgesen.
«PÅ JOBB» MED BOBLA: Lars Helgesen.

For to og et halvt år siden kjøpte Lars Helgesen i Stavanger det som skulle være en nyrestaurert Volkswagen Boble fra 1952 av en annen privatperson på Østlandet.

– Meget pen bil. Nyrestaurert og i god stand, sto det i salgsannonsen.

Lars Helgesen mener selv at prisen på 290.000 kroner trolig er den høyeste som noen gang er betalt for en Boble i Norge.

– Jeg fikk forståelsen av at jeg kjøpte en fiks, ferdig restaurert Boble. Selgeren sa den var i samme stand som da den forlot fabrikken i 1952. Det var akkurat det jeg ville ha, og det var jeg villig til å betale for, sier Helgesen til Motor.

Alvorlige mangler

Men det var ikke det han mener han fikk, da bilen ble fraktet fra Østlandet til Stavanger. Helgesen kjøpte bilen usett.

Etter halvannen kilometer stoppet den, og fagkyndige avdekket deretter flere til dels alvorlige mangler på bilen.

– Folkevognen er ikke i en tilstand som er egnet for kjøring, skriver to fagkyndige. De påpeker blant annet at styringen, hjul og bremser samt det elektriske anlegget er i trafikkmessig farlig tilstand.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VETERANBIL</span>: Ved første øyekast så den nå 70 år gamle Bobla fin ut da kjøperen fikk den.
VETERANBIL: Ved første øyekast så den nå 70 år gamle Bobla fin ut da kjøperen fikk den.

Saksøkte selgeren

De fagkyndige påpekte også at motoren ikke er fra 1952, men fra 60-tallet. Den passer heller ikke i motorrommet. Et bilskadefirma har taksert manglene og feilene til 162.000 kroner.

Lars Helgesen ville kjøpe en bil han kunne kose seg med. I stedet kjøpte han seg arbeid.

– De hundrevis av timene jeg har jobbet med bilen, var overhodet ikke det jeg ønsket meg. Jeg ble lurt av selgeren.

Han saksøkte selgeren, og har nå fått medhold i tingretten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEKTRISK ANLEGG:</span> Slik så ledningene ut i bilen.
ELEKTRISK ANLEGG: Slik så ledningene ut i bilen.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKIFTES</span>: Hele bunnen på bilen måtte skiftes av kjøperen.
SKIFTES: Hele bunnen på bilen måtte skiftes av kjøperen.

Ikke godkjent

Søndre Østfold tingrett påpeker i sin dom at når bilen ikke engang kan kjøres, er den i vesentlig dårligere stand enn Helgesen kunne forvente.

Mannen som solgte Bobla, har en lang karriere på bilverksteder og har restaurering av veteranbiler som hobby, ifølge dommen. Han hevdet at bilen kort tid før salget ble godkjent av Statens vegvesen uten anmerkninger.

Men i tingretten ble dette tilbakevist av en vegvesenansatt.

Snart ferdig

Tingretten kritiserer kjøperen for at han kjøpte veteranbilen usett.

Men siden en fagkyndig bekreftet at de fleste av feilene og manglene ikke ville vært mulig å oppdage uten demontering av bilen, er selgeren dømt til å betale tilbake 120.000 kroner til Helgesen. I tillegg får kjøperen dekket sine saksomkostninger.

Motor har ikke oppnådd kontakt hverken med selgeren eller hans advokat. Kjøperen, Lars Helgesen, sier han er fornøyd med dommen.

– Det er litt arbeid igjen på bilen. Jeg håper den er ferdig til i mai. Da skal jeg selge den, forteller han.