LENGST: Renault Scenic stoppet sist i rekkeviddetesten

Én time med 0 prosent:

Fransk fristelse gikk lengst

Renault Scenic tilbakela den lengste distansen i rekkeviddetesten, men det var ikke bilen som vant det vi egentlig tester.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har kjørt én time med 0 prosent igjen på batteriet, sier Øivind Monn-Iversen, da Renault Scenic E-Tech til slutt ga seg.

Renaults rykende ferske bil var altså den som, kanskjenoe overraskende, ga seg aller sist av de 26 bilene i rekkeviddetesten. 

Men det var jevnt, hadde den ikke hatt en så formidabel buffer, ville det vært mange biler som gikk lengre.

Tesla Model Y Long Range bakhjulsdrift ble nemlig, også det en smule overraskende, bare den sjette beste bilen da den stoppet på 528 kilometer, én kilometer bak Kia EV9. Som om ikke det var tett nok, så gikk Lotus Eletre 530 kilometer og Xpeng G9 531 kilometer.

Har kan det nevnes at EV9 endte opp på en feil rute med mye stigning i mot slutten, som kan ha kostet bilen en høyere plassering.

Små marginer

Nest lengst kom Hongqi EH-7 med 540 kilometer, mens den franske bilen nådde 563 kilometer. Små marginer, med andre ord.

– Det er gøy med en bil som tar opp kampen med Tesla. Den har jo bare forhjulstrekk, og da er det viktig at den innfrir med rekkevidde, sier Monn-Iversen om Renaulten.

Merkelig nok er det heller ikke ventet at Scenic kommer med firehjuls­trekk, til tross for at den er basert på den samme teknikken som Nissan Ariya.

– Det betyr nok uansett mye for Renault, noe av planen har nok vært å selge den som en romslig familiebil med god komfort og skikkelig rekkevidde, og det har den jo så absolutt.

Ukomplisert

Han mener det er en veldig grei og ukomplisert bil.

– Den ser fin ut, og det er mye familiebil for pengene.

Bilen som gikk nest lengst, Hongqi EH-7, ble rattet av Eivind Skar, som hadde en litt blandet opplevelse. 

EH-7-utgaven som var med på testen er en førproduksjonsmodell der ikke alt av programvaren var på stell, slik det gjerne er i biler som ikke kommer på markedet før om flere måneder.

GOD REKKEVIDDE: Hongqi EH-7 viste den kan gå langt, men at det gjenstår noe finish innen bilen er på markedet til høsten.

– Bilen hadde et merkelig forbruk, en periode lå det på 30 kWt per 100 kilometer, for så være 9,2. Skjermen gikk også i svart noen ganger, og navigasjonen var litt av og på, sier Skar.

Samtidig var han klar på at den store sedanen var et behagelig sted å tilbringe dagen.

– Veldig fin å kjøre, stille og svært komfortabel.

Den egentlige vinneren

Scenic-en som Monn-Iversen kjørte, har et batteri 87 kWt, og oppgitt WLTP-rekkevidde er 622 kilometer, hvilket gjør at den hadde et avvik på 9,5 prosent.

Mens Skars Hongqis avvik er noe mer komplisert å måle, da den kun har oppgitt rekkevidde i en kinesisk standard, som avviker fra den europeiske. Omregnet til WLTP var avviket 10 prosent.

Det betyr at ingen av dem var den beste bilen i testen, hvor det som faktisk måles, er hvordan bilene presterer sammenlignet med produsentens rekkeviddetall.

VINNEREN: Mini Countryman SE 4ALL var bilen som presterte desidert best sammenliknet med fabrikkens rekkeviddetall.

Der var det nemlig en suveren vinner, en helt fersk modell, Mini Countryman SE All4. 

Ikke bare klarte den WLTP-tallet, den gjorde det bedre. Med 428 kilometer gikk Mini-en 4,5 prosent bedre enn det fabrikken opplyser om.

Nest best var BYD Seal U, med en avvik på marginale 0,5 prosent, fulgt av Xpeng G6 med med minus 3,5 prosent.

Det største avviket sto Seres 5, for med 24 prosent, fulgt av Volkswagen ID.7 med minus 22,7 prosent og Volvo EX 30 med minus 20,4 prosent.