
Regnskap Norge:
Mener elbil-moms vil kreve lovendring
Det lar seg ikke gjøre innen dagens lov å innføre moms på bare de dyre elbilene, mener organisasjonen Regnskap Norge. – Dette er ikke noe problem, svarer SV.
Regjeringspartiene og SV er i revidert nasjonalbudsjett blitt enige om å innføre moms for elbiler som koster mer enn 500.000 kroner. Rimeligere elbiler slipper moms, og dette fritaket skal beholdes fram til 2025.
Det er ikke mulig å innføre en slik løsning innenfor dagens lovverk, ifølge organisasjonen Regnskap Norge. Det er bransjeforening for autoriserte regnskapsførere.
Administrerende direktør Rune Aale-Hansen kaller løsningen «håpløs».
– Det finnes ingen hybride løsninger hvor én og samme vare eller tjeneste både er unntatt eller fritatt, og samtidig momspliktig. Det er enten eller, sier Aale-Hansen.
Foreslo først tilskuddsordning
I utgangspunktet foreslo regjeringspartiene en annen modell. Det skulle innføres moms for alle elbiler, men man kunne få momsen dekket gjennom et tilskudd for biler opp til 500.000 kroner.
SV var lite fornøyd med denne løsningen. I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett fikk partiet gjennomslag for å legge om. Nå innføres i stedet et bunnfradrag for biler opp til 500.000 kroner.
Finanspolitisk talsperson i SV Kari Elisabeth Kaski er lite bekymret for at det skal være lovteknisk plundrete å innføre. Det har ikke kommet signaler fra Finansdepartementet om at det skal være hindringer i veien for en totrinnsmodell, ifølge Kaski. Men skulle det komme, er det ikke noe problem:
– Da endrer vi bare loven, sier hun – og får støtte av Arbeiderpartiets finanspolitiske talsmann Eigil Knutsen:
– Nei, det er et bunnfradrag i momsen. Kjøper man elbil for 600.000, så blir det moms bare på de siste 100.000, sier han.
– Store endringer
Regnskap Norge mener derimot det må utvikles nye regler og veiledninger, samt at det må kontrolleres av reglene følges. Aale-Hansen avviser at løsningen gir økt forutsigbarhet.
– Her er det snakk om store endringer i merverdiavgiftslovgivningen og rundt prinsippene for å beregne moms. Ordningen med bunnfradrag er helt ny, og ingen har det klart for seg hvordan dette skal gjennomføres i praksis, sier han.
(©NTB)
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler