BATTERI-REKLAME: Stemmen i reklamefilmen om Toyota bZ4X sier ingenting om forutsetningene for ekstra-garantien. Det fremkommer kun med liten skrift helt nederst.

Kritikk mot Toyota-reklame:

– Toyota lurer kundene

Professor i markedsføring mener bilkundene blir lurt av Toyota, når de hevder at elbilbatteriene har garanti i 10 år eller én million kilometer.

Publisert Sist oppdatert

Før påske meldte Motor at Toyota er blant de dårligste bilmerkene på elbilbatteri-garantier, ifølge en granskning fra Forbrukerrådet.

Resultatet overrasker mange – fordi Toyota i markedsføringen sin forteller at de har en batterigaranti på 10 år, eller i én million kjørte kilometer. Blant annet har Toyota Norge kjørt reklamefilmer i populære sportssendinger, hvor de skryter av garantien sin.

Med liten skrift står det imidlertid at denne garantien kun gjelder dersom man følger et bestemt program på Toyotas merkeverksteder.

– Uheldig

MARKEDSFØRINGSPROFESSOR: Tor W Andreassen.

Tor Wallin Andreassen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, har sett reklamen. Han reagerer på Toyotas markedsføring.

– Toyota tilbakeholder informasjon i TV-reklamen. Det er uheldig både av moralske grunner, og juridisk. De lurer kundene til å tro noe annet enn det som gjelder, og de påstår noe som ikke er sant, ifølge Forbrukerrådets undersøkelse, sier Andreassen.

Andreassen påpeker at kvaliteten på elbilbatteriene er vesentlig for kjøpsbeslutningen til bilkundene, og at bilprodusenter med gode garantier lettere vinner konkurransen om kundene.

– Lurer kundene

– Men det er et grunnprinsipp i markedsføringsloven at man skal være ærlig, påpeker markedsførings-professoren.

– Blir kundene gjennom markedsføringen til Toyota forledet til å tro at garantien er bedre enn den egentlig er?

– Ja.

– Blir kundene etter ditt skjønn rett og slett lurt av Toyota?

– Ja.

Toyota Norge mener at de ikke forleder og lurer kundene sine.

– Vi kjenner oss ikke igjen i kritikken og de alvorlige påstandene om at vi forleder eller lurer kundene, skriver informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge i en epost til Motor.

Les lengre ned mer om hva Toyota sier.

– Blander sammen

Også Forbrukerrådet reagerer på Toyota Norges reklamer, som Toyota bruker for å markedsføre elbilmodellen bZ4X.

– Reklamen blander etter mitt syn sammen Toyotas egentlige garanti og tilleggsdekningen du får når du er lojal mot serviceprogrammet deres, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han fortsetter:

– Jeg regner med at en del potensielle kunder, etter å ha sett reklamen, sitter igjen med inntrykket av at Toyota har 10 års batterigaranti, uten at de har fått med seg at deler av de 10 årene med garanti er en bonus for å være servicekunde hos selskapet.

Skader konkurransen

Iversen påpeker at tilleggsgarantien gir en god sikkerhet for kundene. Men at det altså forutsetter lojalitet til Toyotas merkeverksteder.

– Du må da binde deg til å ta en Toyota-service minst én gang i året. Det fremstår som i meste laget for en elektrisk bil.

Forbrukerrådet mener dessuten at koblingen mellom tilleggsgaranti og merkeverksted kan skade konkurransen i verkstedsmarkedet.

– God garanti

Toyota Norge sier de ikke er avvisende til å gjennomgå markedsføringen av ekstra-garantien.

TOYOTAS INFORMASJONSSJEF: Espen Olsen.

– Men i reklame­videoen gjøres det klart at det gjelder noen betingelser for at denne garantien kommer til anvendelse, skriver informasjons­sjef Espen Olsen i en epost.

Han hevder Toyota Norge er opptatt av at markedsføringen er etterrettelig og korrekt. Toyota mener også ekstra-garantien er god.

– Det er etter vårt syn en garanti som er god og forutsigbar for våre kunder.

Han mener det ikke er uvanlig at det stilles vilkår for at garantier skal gjelde.