De færreste som har fulgt utviklingen av elbiler det siste tiåret, trenger tenkepause på spørsmålet om hvem som mer enn noen har personifisert elbilenes inntreden på det amerikanske – og globale – bilmarkedet.
Men da USAs president talte ved åpningen av General Motors sin første elbilfabrikk denne uka, så var det ikke Tesla-sjefen Elon Musk han omtalte med ordene innledningsvis i denne saken.
Det var Mary Barra, toppsjefen i bilselskapet som har skjenket verden Chevrolet Bolt.
«Mary, jeg husker vi snakket sammen i januar om behovet for at USA tar føringen når det gjelder elbiler. Og jeg husker din dramatiske kunngjøring om at General Motors vil være 100 prosent elektrisk i 2035. Du har forandret hele denne fortellingen, Mary. Du har elektrifisert hele bilindustrien. Jeg mener det på alvor. Du har ført an – og det er betydningsfullt — for en dramatisk forbedring av klimaet med å redusere forbruket når hundrevis av millioner fat olje ikke blir brukt siden vi kjører elektrisk.»
Her kan du se hele talen:
Som Electrek konkluderer: «Biden is dead wrong».
Eller på godt norsk: «Biden tar helt feil».
Ingen ære
Mange vil mene Barra strengt tatt ikke har noen ære for Bolt-modellen heller, ettersom utviklingen av den bilen startet over ett år før hun tiltrådte som GM-sjef i 2013.
Derimot har mange påpekt at GM ikke viste frem en eneste elektrisk modell under den store bilutstillingen som nettopp ble avsluttet i Los Angeles.
Skjebnen vil ha det til at GM plutselig er den bilprodusenten i USA som mottar mest offentlig støtte per produserte elbil – på grunn av en avtale som sikrer mer pengestøtte når bilene er produserte av amerikanske fagorganiserte arbeidere i USA.
Annonse
Støttet søksmål
Samme General Motors var forøvrig blant selskapene som støttet tidligere president Donald Trump i et søksmål mot staten California da de lokale myndghetene foreslo strammere utslippsgrenser.
GM-fabrikken Factory Zero i Detroit skal produsere helelektriske Hummer-modeller.