FORNØYDE: Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, og Christoffer Mack, daglig leder ved Porsche Classic Center Son, gratulerer hverandre.

– Nyttig og morsomt, sier ekspert:

Porsche med klassiker- sertifisering i Norge

Har du en Porsche-modell som ikke har i vært i produksjon på 10 år eller mer, er det kun ett sted i Norden som kan sertifisere bilen. Det ligger i Son.

Publisert

Som den eneste Porsche-forhandleren i Norden kan Porsche Classic Center Son verifisere Porsche Classic-biler, og utstede det som kalles «Porsche Classic technical certificate.»

Et slikt sertifikat gis Porsche Classic-modeller etter en omfattende tilstandskontroll av bilen, og skal gi eieren original kjøretøyinformasjon og historisk informasjon om sin klassiske Porsche. 

I tillegg leveres sertifikatet med en ekspertuttalelse fra en Porsche Classic-tekniker, basert på en omfattende tilstandskontroll.

– Vi er uhyre stolte over dette, en stor dag for alle nordiske Porsche-entusiaster. Fra før er Porsche Center Classic Son ett av kun fire «stand alone» Porsche Classic Center i verden. Fremover vil entusiaster og eiere av Porsche få enda større grunn til å besøke senteret, sier Michael Hiller, administrerende direktør i Porsche Norge, i en pressemelding.

– Fjær i hatten

– Dette er virkelig en fortjent fjær i hatten for Porsche Center Son – og noe de med rette kan være stolte av, sier Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF.

Han sier klassiske Porscher, særlig de eldre og luftkjølte versjonene av 911 og 356, har hatt en voldsom prisøkning den senere årene. 

SERTIFISERING: Benny Christensen sier Porsche Center Son kan være stolte.

– Når eldre biler skal omsettes for mange hundre tusen kroner, er et sertifikat som sier noe om både tilstand og historien bak bilen både nyttig og morsomt.

For å være en del av Porsche Classic-serien skal bilmodellen ikke ha vært produsert på minimum ti år.

Per i dag inkluderer dette 356, 911 F-modeller, G-modeller, 964, 993, 996, 997, samt Porsche 914, 924, 928, 944, 959, 968, Boxster (type 986/987), Cayman (type 987), Carrera GT og første generasjon Cayenne.

Kunstverk

– Her kjøper man ikke bare en bil, men også lidenskap, bilkultur og nærmest et kunstverk. Nesten alle biler er i utgangspunktet nesten unike – og historien bilene kan fortelle gjennom dette sertifikatet vil dyrke fram det unike i hver enkelt bil ytterligere, sier Christensen.

Sertifikatet gir informasjon om kjøretøyidentifikasjonsnummer (VIN), motor- og girkassenummer. I tillegg skal det ha med mye annen original informasjon fra produksjonstidstiden. 

Slike opplysningene kan si mye om kjøretøyet og dets historie, ifølge Porsche. 

Blant annet: Når ble bilen produsert? Hvilke opsjonskoder har bilen, og stemmer produksjonsinformasjon overens med bilens motor- og girkassenummer?

– Jeg tror at biler med et slikt sertifikat både vil være lettere omsettelige og også oppnå høyere priser. Ulempen er at bilene kan bli enda dyrere og mindre tilgjengelige for entusiaster uten smellfeit lommebok. Det er definitivt slutt på tiden da man kunne få en fin 911 for 250.000 kroner, sier Christensen.

LUFTKJØLT: Fram til 1997 var 911-modellen luftkjølt, de har hatt en voldsom verdiøkning de senere årene. Her er en Porsche 911 Carrera S Cabriolet fra 1983.