
Har kranglet med Tesla i nesten fire år:
Slik må Pål Jakob åpne døren på Teslaen sin
På vei hjem i nybilen piplet det vann inn i kupeen. Nå, snart fire år senere, får ikke Pål Jakob Aasen åpnet bakdøra fra utsiden. Men Tesla hevder det ikke er en feil.
– Jeg har mistet tilliten til Tesla og til bilen. Jeg er så skuffet, sier Pål Jakob Aasen.
For fire år siden kjøpte tobarnsfaren fra Ottestad ved Hamar en splitter ny Tesla Model S. Men gleden over ny bil forsvant allerede ved overtakelsen, da han oppdaget flere feil – blant annet at et speil i kupeen rett og slett var knust.
Innhold fra NAF
Kjøreturen hjem ble en fuktig opplevelse.
– Det piplet inn vann. Først på førersiden, senere på passasjersiden.
Vanndam
Den første sommeren var det også vannlekkasje i bagasjerommet. Det ble en liten vanndam i det nederste oppbevaringsrommet.
De påfølgende årene har stadig nye feil kommet til, samtidig som noen er utbedret. Blant feilene og manglene er defekt beltestrammer og frontlykt, og en luke på understellet som plutselig løsnet.
– Da ble det akkurat samme skrapelyd som en veiskrape lager, forteller Aasen.

– Mange mangler
Han har for lengst fått nok. Pål Jakob Aasen klaget til Forbrukerrådet, og senere til Forbrukerklageutvalget da Forbrukerrådet ikke greide å mekle til enighet mellom ham og Tesla Norge.
Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at Aasen skal få heve kjøpet, og få tilbake hele kjøpesummen pluss erstatning for utlegg. Det utgjør totalt 700.000 kroner, i tillegg til renter helt fra 2018.
– Bilen har hatt uvanlig mange mangler til å være ny. Flere av dem ble oppdaget allerede ved overtakelsen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De viser til at feilene og manglene samlet sett er utover det man kan forvente av en bil i denne prisklassen.

Tesla avviser
Motor møter Pål Jakob Aasen på Hamar, hvor han blant annet viser oss feilen på venstre frontlykt, og at det ikke er mulig å åpne bakdøren på førersiden fra utsiden.
– Det er jo tungvint å måtte åpne fra innsiden. Vi har to små barn som hele tiden skal ut og inn i bilen, forteller han, mens han viser hvordan han må åpne.
Tesla avviser imidlertid at det er noe feil med døren.
De mener det nå ikke er en eneste feil med bilen, bortsett fra en ulyd fra setebeltet.
– Dette vil enkelt kunne utbedres såfremt klageren aksepterer det, skriver Tesla i et brev i forbindelse med Forbrukerklageutvalgets saksbehandling av bilkjøpet.
Tesla Norge ønsker ikke å stille til intervju med Motor, eller å svare på spørsmål skriftlig.
– Vi kommenterer av prinsipp ikke saker som ikke er ferdig behandlet, skriver Tesla Norges presseavdeling i en epost til Motor.
– Alvorlige feil
Forbrukerklageutvalget går i sitt vedtak langt i å antyde at feil og mangler ikke vil være mulig å reparere.
– Bilen har blitt sendt til utbedring ved gjentatte anledninger. Kort tid etter har det oppstått nye feil og mangler, enkelte av dem av alvorlig karakter, skriver de.
Aasen har opplevd at bilen i enkelte situasjoner kunne begynne å styre seg selv, og under kjøring har det oppstått vibrasjoner.
– Det virker sannsynlig at det etter kort tid vil oppstå nye feil med bilen, skriver Forbrukerklageutvalget.

– Konstruksjonsfeil
Forbrukerklageutvalget konkluderer med at flere forsøk på utbedringer og reparasjoner vil være en vesentlig ulempe for Aasen, og at vilkårene for heving er oppfylt.
– Enkelte av manglene har vært av en slik karakter at de har hatt potensial for følgeskader, heter det i vedtaket.
Feil med et dørtrekk tyder dessuten på at det etter Forbrukerklageutvalgets syn kan foreligge en konstruksjonsfeil ved bilen.
– Det hefter tvil rundt hvorvidt en mulig konstruksjonsfeil kan utbedres, skriver Forbrukerklageutvalget.
Tesla nekter
Til tross for det enstemmige og klare vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, nekter Tesla Norge å følge vedtaket. De har anket, og en rettssak i tingretten er nå berammet på ettersommeren.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Pål Jakob Aasen er til daglig advokat, og bistår blant annet klienter som har opplevd problemer etter bilkjøp. Han synes det er leit at Tesla ikke aksepterer vedtaket til Forbrukerklageutvalget og i stedet fortsetter konflikten inn i det femte året.
– Jeg er provosert over påstanden deres om at det er bare én feil ved bilen nå, og jeg er rett og slett forbannet over at de ikke kan akseptere vedtaket og avslutte saken.