TAPTE: Mange kunder har klødd seg i hodet over Opel Ampera-e. Men de tapte i klagesakene om app-funksjonen
Arkivfoto: Tomm W. Christiansen
Ampera-e-eiere tapte:
Får ikke erstatning etter at funksjoner forsvant
11 bileiere har tapt klagesakene sine etter at Forbrukerklageutvalget har avslått å gi prisavslag for tjenester som plutselig forsvant.
For et par år siden forsvant plutselig flere funksjoner
fra elbilen Opel Ampera-e. «Onstar»-funksjonen sørget både for automatisk
ulykkesvarsling, og en app med flere praktiske funksjoner som forvarming og
ladestatus, og veihjelp-assistanse.
Nærmere 4000 nordmenn har kjøpt elbilen, og mange klaget
da Onstar forsvant. NAF ga medlemmer støtte og krevde
både kraftige prisavslag og i noen tilfeller heving av kjøpet.
Men da Oslo tingrett i fjor sommer behandlet én av
klagesakene, fikk bilforhandlerkjeden Mobile medhold, fordi tingretten mente det
ble reklamert altfor sent. NAF og bileieren hadde da allerede tapt også i
forliksrådet.
Tingretten mente imidlertid at bilkunden ikke var blitt
informert godt nok, og tingretten har forståelse for at funksjoner forsvinner.
– Ikke mangel
11 Opel-eiere valgte å ta sakene sine til
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel.
10 av klagesakene ble behandlet i samme møte nå i sommer,
mens den 11. saken ble behandlet tidligere i år. Alle de 11 kundene fikk avslag
på sine krav i likelydende vedtak. Forbrukerklageutvalget mener det ikke
foreligger kjøpsrettslige mangler.
Fem av kundene klaget også på elbilens batteri. Men
heller ikke på dette punktet fikk kundene medhold
– Påregnelig
De fleste kundene krevde 35.000 kroner i prisavslag, mens
tre kunder krevde å få heve kjøpet og få tilbake hele kjøpesummen – som i
disse tre tilfellene beløp seg til summer fra 334.000 kroner til 391.000 kroner.
– Det er ikke lagt frem informasjon eller dokumentasjon
som sannsynliggjør at bortfall av funksjonen fører til at bilen ikke er i samsvar med kjøpsavtalen,
skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De påpeker også at Onstar-tjenesten kunne sies opp med 30
dagers varsel.
– Det var derfor påregnelig for kundene at tjenesten
kunne falle bort.
Ikke enig
For NAF har det vært en høyt prioritert sak å hjelpe Opel
Ampera-e-eierne med å få kompensasjon for bortfallet av Onstar-tjenesten. NAF
er derfor skuffet over både dommene og vedtakene i Forbrukerklageutvalget.
– NAF Advokat er ikke enig i utvalgets vurderinger. Bilene
er markedsført med Onstar-tjenestene i utstyrslisten. Vi mener derfor at kjøperne
må kunne forholde seg til forhandleren sin også for slike digitale tjenester,
og at det vil utgjøre en kjøpsrettslig mangel når de fjernes, sier Vigdis
Svennungsen, leder for NAF Advokat.
Hun påpeker at forbrukerrettighetene blir bedre på dette
feltet fra årsskiftet, når forbrukerkjøpsloven endres.
– Dette vil heldigvis bli betydelig klarere når den nye
forbrukerkjøpsloven trer i kraft.
Krevde penger
Bileierne klaget i de fleste tilfellene både på importøren
Bertel O. Steen og på forhandleren de har kjøpt bilen av.
I mange av klagesakene krevde importøren og forhandlerne
at kundene skulle betale deres saksomkostninger. Dette er svært uvanlige krav,
og Forbrukerklageutvalget har avslått kravet i alle sakene.
– Flere millioner
Bilimportør Bertel O. Steen begrunner kravene slik:
– Vi har brukt flere millioner kroner på disse sakene. Vi
har hatt store reelle kostnader, både kostnadsmessig og omdømmemessig, og når det
ender opp med at alle instanser kommer frem til samme resultat, er vi tilfredse
med at de som har vurdert sakene, er enige med våre vurderinger, sier Stein
Pettersen, PR- og informasjonssjef i Bertel O. Steen.
Han synes samtidig det er synd at det ble så mange klagesaker.
– Rådene NAF har gitt i denne saken, har ikke vært til det
beste for medlemmene deres, sier han.
– Useriøst
NAF tar til motmæle mot kritikken fra bilimportøren.
– Kritikken fra Bertel O. Steen er ikke overraskende, men
uttalelsen fremstår som useriøs, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
– Vi har gitt velbegrunnede, faglige råd i sakene. Disse
rådene står vi inne for.
Hun påpeker at motparten har brukt et kostbart
advokatfirma.
– De kunne valgt å bruke alle disse millionene de viser
til på å finne gode løsninger for kundene sine, i stedet for å bruke store
beløp på markedets dyreste advokater.
Juridisk seniorrådgiver Andrea Benedicte Stokkmo i
Forbrukertilsynet sier at de ikke har flere klagesaker om Opels Onstar til
behandling i Forbrukerklageutvalget.