KLART UNDER NORSK NIVÅ: Bildet er, slik man ser, tatt tidligere – men prisene kunne vært fra i dag.

Fra nyttår:

Nå er bensin og diesel blitt mye billigere i Sverige

Sverige faller mange plasser på listen over verdens dyreste drivstoff-land. Norge holder stand nesten på toppen.

Publisert Sist oppdatert

Som det stort sett har vært de siste årene: Hongkong har dyrest drivstoff, med veldig god margin. 

Per nå koster én liter bensin 3,101 dollar og én bensin diesel 2,897 dollar i det lille, særegne området  – henholdsvis 32,06 og 29,95 norske kroner, med dagens kurs.

Deretter følger en del land og områder som er mer sammenliknbare med Norge, se tabeller:

Bensin

# Land Bensinpris, dollar* Bensinpris, NOK**
1Hongkong3,10132,06
2Monaco2,35324,33
3Island2,32524,04
4Danmark2,11421,86
5Norge2,10721,79
6Nederland2,08521,56
7Israel2,06521,35
8Singapore2,03020,99
9Sveits2,02820,97
10Barbados2,01620,84

* Ifølge GlobalPetrolPrices, per 1. januar 2024 **Kurs per 9. januar 2024

Diesel

# Land Dieselpris, dollar* Dieselpris, NOK**
1Hongkong2,89729,95
2Island2,34724,27
3Monaco2,33124,10
4Den sentralafrikanske republikk2,27323,50
5Sveits2,20522,80
6Liechtenstein2,18022,54
7Finland2,08621,57
8Norge2,03221,01
9Albania2,01620,84
10Wallis og Futuna1,98020,47

* Ifølge GlobalPetrolPrices, per 1. januar 2024 **Kurs per 9. januar 2024

I dette landskapet – svært nær «pallen» – pleide også Sverige å befinne seg. Men ifølge Vi Bilägare har prisnedsettelsen fra 1. januar endret bildet i betydelig grad. 

Under 18 kr for bensin

Der Sverige for kort tid siden kun hadde fire land foran seg på diesellisten, er det nå 23 land (eller selvstendige områder) som har høyere priser for dette drivstoffet. 

Den svenske snittprisen på diesel, ifølge GlobalPetrolPrices, er per 01.01.24 1,780 dollar, eller 18,40 norske kroner

Bensin? Hele 29 land eller områder foran. Her er prisene 1,727 dollar og 17,86 norske kroner.

Reduksjonsplikt

Årsaken ligger i det som kalles reduksjonsplikten [ekstern lenke til Drivkraft Norge], noe som i praksis handler om graden av innblanding av bio-komponenter. 

Da dette ble innført for noen år siden, begynte svenskene høyt. Siden har de bare økt. 

Men fra 2024 er prosenttallet satt til minstekravet i EU, 6 prosent for både bensin og diesel – i Sverige ned fra henholdsvis 7,8 prosent og 30,5 prosent. 

Noe av forklaringen ligger i at den hydrogen­behandlede vegetabilske oljen (HVO) som kan blandes inn, er vesentlig dyrere enn diesel.

Les litt mer om det, og hvordan vi gjør det i Norge, i saken under.