FOR TUNG? Det kan bli en ny førerkortrestriksjon: 1800 kilo.

Nye regler?

Model Y, Enyaq og ID.4 kan få aldersgrense

Et nytt førerkortdirektiv som er på trappene i EU, kan gi en aldersgrense på 21 år for flere populære biler, blant annet Tesla Model Y.

Publisert Sist oppdatert

I det nye førerkortdirektivet kan det bli aktuelt å dele det vanlige førerkortet, klasse B, inn i B og B+. I så fall er det kun B+ som gir grønt lys til å kjøre biler på over 1800 kg., skriver Nettavisen.

For å få denne førerkortklassen, må man være minst 21 år gammel og hatt førerkort i mer enn to år.

Andre populære bilmodeller som veier mer enn 1800 kilo, er Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40.

De under 21 år vil ha mulighet til å kjøre 139 av 517 elbilmodeller som er registrert, skriver Nettavisen – med henvisning til Opplysningsrådet for Veitrafikkens databaser.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) er ikke begeistret.

– Norge vurderer forslaget som lite hensiktsmessig. En slik endring vil bety at alminnelige familie-elbiler ikke vil være tilgjengelig for de yngste sjåførene, skriver han til Stortinget, etter et spørsmål fra Frps Morten Stordalen.

EU-forslaget begrunnes med at tyngre biler er mer trafikkfarlige, tar mye plass, er mindre energieffektive og derfor bør være forbeholdt erfarne førere, skriver Nygård.

– Jeg ser ikke at dette vil være positivt verken for trafikksikkerheten eller overgangen til nullutslippskjøretøy, kommenterer han.

Noe av bakgrunnen skal være en studie som viser at rundt 40 prosent av alle dødsulykker i EU involverer unge bilførere eller motorsyklister.