MYE ENERGI: Ladestandarden Megawatt Charging System skal brukes på ladehastigheter over 700 kilowatt. Mercedes-Benz Trucks har allerede prototyper som klarer 1000 kilowatt.

1000 kilowatt:

Her snakker vi ladefart

Mercedes-Benz Trucks jobber med å utvikle elektriske kjøretøy som håndterer ekstremt høy ladefart.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz Trucks har utviklet en trekkvogn med en ladefart på 1000 kilowatt. Dette har blitt mulig gjennom en ny ladestandard som kalles Megawatt Charging System (MCS), og selskapet sier i en pressemelding at de nå skal implementere denne standarden i kommende produkter.

–  Kunder som stiller høye krav til rekkevidde og kjøretøytilgjengelighet, vil dra nytte av megawattlading på 1000 kilowatt i fremtiden, sier Rainer Müller-Finkeldei, sjef for produktutvikling i Mercedes-Benz Trucks.

Begrepet «megawattlading» brukes på hastigheter over 700 kilowatt, og planen er at eActros 600-trekkvognen skal ha slik kapasitet tilgjengelig for kunder om kort tid. Testen ble utført med en prototype. 

Til sammenlikning har personbilene med de høyeste ladehastighetene litt over 300 kilowatt.

Lanseres i år

MCS-standarden skal utvikles og testes videre slik at all kommunikasjon mellom kjøretøy og lader skal kvalitetssikres.

Lanseringen av eActros 600 er planlagt i slutten av 2024. Kjøretøyet skal ha CCS-lading med opptil 400 kilowatts kapasitet. Samtidig kan kunder bestille en forhåndsinstallasjon av MCS-teknologien, slik at vogna er klargjort for megawattlading 1000 kilowatt, når det blir tilgjengelig.

TREKKVOGN: Mercedes-Benz eActros 600 skal kunne trekke 40 tonn.

Batteriet i  eActros 600 er på 600 kWt, som skal gi en rekkevidde på 50 mil med last.

Mercedes-Benz Trucks sier dette gjør at bilen vil kunne dekke 100 mil om dagen, hvis sjåføren bruker hviletiden til å lade, selv uten megawattlading.

Kontinuerlig utvidelse

Selskapet anslår at rundt 60 prosent av turene til Mercedes-Benz Trucks-kunder i Europa er kortere enn 50 mil, noe som gjør at en ladeinfrastruktur ved laste- og lossepunktene er tilstrekkelig i slike tilfeller.

For lengre turer mener de at det er svært viktig med en kontinuerlig utvidelse av offentlig ladeinfrastruktur, slik at den elektriske lastebilen er levedyktig for langdistansetransport over hele Europa. 

For langdistanse­transport mener Mercedes-Benz Trucks megawatt-ladingen har et stort potensial.

NY KONTAKT: MCS-standarden har en annen ladeplugg enn CCS.