SEDAN: Mazda EZ-6 er en sedan som er nær fem meter lang.

Elektrisk samarbeid:

Mazda prøver seg med flere elbiler

Mazda har så langt kommet med én elbilmodell, MX-30, nå viser de flere. Men om de faktisk kommer til Europa, er høyst uklart.

Publisert

Mazda har på ingen måte hastet inn i elbilens tidsalder. I 2020 kom merket med MX-30, og det er så langt er det eneste elektriske bilmodellen fra dem.

MX-30 var med Motor og NAFs rekkevidde test da den var ny og gikk 16,5 mil på vinteren og 22 mil på sommeren innen batteriet var helt tomt. Det er, for å si det forsiktig, ganske snaut.

Likevel har modellen solgt okey i Norge, med drøyt 5300 eksemplarer siden den ble introdusert, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er vel halvparten av Mazdas nybilleveringer i perioden. 

Kommer mer

Nå kan det se ut som noe mer elektrisk kan være på vei fra Mazda.

Under bilutstillingen i Beijing viser merket fram EZ-6, som skal være den første modellen i det Mazda kaller «en serie av nye elektrifiserte kjøretøy.»  

EZ-6 er utviklet  i samarbeid med Mazda og Chongqing Changan Automobile Co., Ltd. (Changan Automobile), og skal lanseres i Kina innen utgangen av 2024.

Changan Automobile er statseid, og den minste av de som gjerne kalles «de fire store i Kina.» De andre er: Saic Motor, Faw Group og Dongfeng Motor Corporation.

SUV

I tillegg viser de konseptmodellen Mazda Arata. Arata skal gå i produksjon innen utgangen av 2025, også den for det kinesiske markedet, og er en mellomstor SUV.

EZ-6 skal komme i to versjoner, en elektrisk og en ladehybrid. Den elektriske skal ha en rekkevidde på inntil 600 kilometer, er 491 centimeter lang og har bakhjulsdrift.

Pressemeldingen sier ingenting om modellene også skal selges i andre markeder enn Kina.

KONSEPT: Mazda Arata kalles foreløpig et konsept, produksjonsutgaven skal være klar i slutten av 2025.