TAPTE I RETTEN: Et av Norges største bilkonsern, Bertel O. Steen, må ta tilbake en dyr Mercedes-Benz.

Bertel O. Steen tapte:

Advarer mot feil på egne «avanserte biler»

Bertel O. Steen mener kundene deres må forvente feil og problemer med bilene de kjøper, fordi bilene er så avanserte, uttalte representanter for selskapet i en rettssak.

Publisert Sist oppdatert

Biler får stadig mer avansert utstyr og funksjoner. Samtidig får mange bileiere problemer med funksjonaliteten.

Det gjorde blant annet et ektepar på Romerike utenfor Oslo, som sommeren 2022 kjøpte en ny Mercedes-Benz av Mercedes-forhandleren Bertel O. Steen Ullevål i Oslo.

Mercedesen var den daværende toppmodellen, en EQE, med firehjulstrekk og i AMG-versjon, som innebærer mer krefter, mer utstyr og mer luksus enn på de ordinære Mercedesene.

Mercedesen kostet ekteparet 1,1 millioner kroner.

Men bilkjøpet ble ikke som de forventet.

Fikk hevet kjøpet

Tre år senere møttes kjøperne og Mercedes-forhandleren i Oslo tingrett tidligere i år.

Blant annet klimaanlegget og førerassistentsystemene fungerte ikke som de skulle.

En NAF-test avdekket at verken filskiftevarsleren eller flere av lysene virket da de kontrollerte bilen. Dessuten kjølte ikke klimaanlegget ned luften.

Tingretten ga kjøperne medhold, og kjøpet heves. Les mer om tingrettens begrunnelse lenger ned.

I tingretten kom Bertel O. Steens representanter med oppsiktsvekkende uttalelser om feil og problemer som kundene må forvente på nye og avanserte biler.

Må forvente

Bertel O. Steen uttalte, ifølge dommen fra Oslo tingrett, at flere av bilens systemer er både nye og avanserte, med mange komponenter. 

Dette har sine begrensninger, understreket bilforhandleren, og bilkjøperne må derfor forvente at det kan være perioder hvor ikke alt virker.

De påpekte i retten at det er normalt at systemer skrur seg av midlertidig ved visse kjøreforhold eller på grunn av andre ytre årsaker, som skitne kameraer og sensorer, som gjør at de ikke virker som de skal.

Det kan også bli problemer på grunn av brukerfeil og manglende programvare-oppdateringer, sa Bertel O. Steens representanter i tingretten.

Motor har spurt Bertel O. Steen Ullevål om uttalelsene i tingretten innebærer at bilkjøperne rett og slett må forvente feil og problemer med bilene de kjøper.

Salgs- og markedssjef Stian Ruud Larsen svarer i en epost at de på grunn av ferieavvikling ikke kan svare på dette nå. Han opplyser at han selv ikke har vært involvert i rettssaken. 

Høye forventninger

Oslo tingrett skriver i dommen sin at de er enig i at man generelt ikke kan forvente at alle funksjoner på biler skal fungere til enhver tid. 

Men siden denne Mercedesen er en ny og dyr toppmodell, må kjøperne kunne ha høye forventninger til at alle bilens funksjoner skal fungere.

– De avanserte systemene var noe av grunnen til at kjøperne valgte denne bilen. Både klimaanlegget, stemmestyringssystemet og førerassistentsystemene anses som sentrale funksjoner, både av hensyn til komfort og førertrygghet, som kjøperne må kunne forvente at fungerer, skriver tingretten i sin dom.

Bertel O. Steen er dømt til å betale tilbake 1,055 millioner kroner til kjøperne, pluss nesten 400.000 kroner i forsinkelsesrenter, samt kjøpernes sakskostnader på 138.000 kroner.

Dommen er foreløpig ikke rettskraftig. 

Bertel O. Steen har ikke svart på om de anker dommen.

Powered by Labrador CMS