TAPTE I RETTEN: Et av Norges største bilkonsern, Bertel O. Steen, må ta tilbake en dyr Mercedes-Benz.
Foto: PETER RAAUM
Bertel O. Steen tapte:
Advarer mot feil på egne «avanserte biler»
Bertel O. Steen mener kundene deres må forvente feil og problemer med bilene de kjøper, fordi bilene er så avanserte, uttalte representanter for selskapet i en rettssak.
Biler får stadig mer avansert utstyr og funksjoner. Samtidig
får mange bileiere problemer med funksjonaliteten.
Det gjorde blant annet et ektepar på Romerike utenfor
Oslo, som sommeren 2022 kjøpte en ny Mercedes-Benz av Mercedes-forhandleren
Bertel O. Steen Ullevål i Oslo.
Mercedesen var den daværende toppmodellen, en EQE, med
firehjulstrekk og i AMG-versjon, som innebærer mer krefter, mer utstyr og mer
luksus enn på de ordinære Mercedesene.
Mercedesen kostet ekteparet 1,1 millioner kroner.
Men bilkjøpet ble ikke som de forventet.
Fikk hevet kjøpet
Tre år senere møttes kjøperne og Mercedes-forhandleren
i Oslo tingrett tidligere i år.
Blant annet klimaanlegget
og førerassistentsystemene fungerte ikke som de skulle.
En NAF-test avdekket at verken filskiftevarsleren eller
flere av lysene virket da de kontrollerte bilen. Dessuten kjølte ikke klimaanlegget
ned luften.
Tingretten ga kjøperne medhold, og kjøpet heves. Les mer om tingrettens begrunnelse lenger ned.
I tingretten kom Bertel O. Steens representanter med
oppsiktsvekkende uttalelser om feil og problemer som kundene må forvente på nye
og avanserte biler.
Må forvente
Bertel O. Steen uttalte, ifølge dommen fra Oslo tingrett,
at flere av bilens systemer er både nye og avanserte, med mange komponenter.
Dette har sine begrensninger, understreket bilforhandleren, og bilkjøperne må
derfor forvente at det kan være perioder hvor ikke alt virker.
De påpekte i retten at det er normalt at systemer skrur
seg av midlertidig ved visse kjøreforhold eller på grunn av andre ytre årsaker,
som skitne kameraer og sensorer, som gjør at de ikke virker som de skal.
Det kan også bli problemer på grunn av brukerfeil og manglende
programvare-oppdateringer, sa Bertel O. Steens representanter i tingretten.
Motor har spurt Bertel O. Steen Ullevål om uttalelsene i
tingretten innebærer at bilkjøperne rett og slett må forvente feil og problemer
med bilene de kjøper.
Salgs- og markedssjef Stian Ruud Larsen svarer i en epost
at de på grunn av ferieavvikling ikke kan svare på dette nå. Han opplyser at han selv ikke har vært involvert i rettssaken.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Høye forventninger
Oslo tingrett skriver i dommen sin at de er enig i at man
generelt ikke kan forvente at alle funksjoner på biler skal fungere til enhver
tid.
Men siden denne Mercedesen er en ny og dyr toppmodell, må kjøperne kunne
ha høye forventninger til at alle bilens funksjoner skal fungere.
– De avanserte systemene var noe av grunnen til at
kjøperne valgte denne bilen. Både klimaanlegget, stemmestyringssystemet og
førerassistentsystemene anses som sentrale funksjoner, både av hensyn til komfort og
førertrygghet, som kjøperne må kunne forvente at fungerer, skriver tingretten i sin dom.
Bertel O. Steen er dømt til å betale tilbake 1,055
millioner kroner til kjøperne, pluss nesten 400.000 kroner i forsinkelsesrenter,
samt kjøpernes sakskostnader på 138.000 kroner.
Dommen er foreløpig ikke rettskraftig.
Bertel O. Steen har ikke svart på om de anker dommen.