STOR: Lotus Emeya deler plattform med SUV-en Eletre, og er en over fem meter lang GT-bil. Den ble tidligere i år vist på bilmessen eCarExpo på Lillestrøm.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ikke småsaker:
Lotus med GT-bil til godt over millionen
Lotus elektriske satsning betyr store og luksuriøse biler. I fjor SUV-en Eletre, i år GT-bilen Emeya.
Tiden er over da Lotus lagde små og snertne sportsbiler.
Nå er det store elbiler som gjelder, først med SUV-en Eletre i fjor, i år med GT-bilen Emeya, og nå er prisen på bilen klar.
Innstegsprisen er 1.209.950 kroner, ønsker man en litt bedre utstyrt variant koster Emeya S 1.456.400 kroner, mens toppmodellen Emeya R starter på 1.746.100 kroner.
Lotus lover rekkevidde inntil 610 kilometer, og den har en av markedets aller heftigste ladehastigheter, på 350 kilowatt.
Motorspesifikasjonene er også av den heftige sorten. 905 hestekrefter og en 0-100 tid som er «under 2,8 sekunder».
Selvsagt har Emeya firehjulstrekk, i tillegg har bilen aktivt understell med elektronisk kontroll og firehjulsstyring.
Luftmotstanden er lav, 0,21 cd, mens luftstrømmen over og under bilen kan justeres for å skape mer marktrykk.
Batteriet skal ha kjølig som gjør at bilen tåler hard kjøring, for eksempel på bane, over lengre tid uten at det går utover batterihelsen.
Annonse
Praktisk også!
Karbonkeramiske bremser skal sørge for at man også får ned farten. Og bilen har fem kjøreinnstillinger: Range, Tour, Sport, Individual og Track.
En lav kjørestilling skal hjelpe til for at kjørefølelsen er maksimalt sportslig.
I tillegg trekker Lotus fram at den også har sine praktiske sider: Bagasjerommet tar 509 liter, plassen i baksetet skal by på «generøs beinplass», setene har massasje i tre intensitetsnivåer, dørene er elektriske og et dimbart glasstak sørger for en luftig kupe.
Utvendig kan man velge mellom seks ulike farger: Boreal Grey, Fireglow Orange, Solar Yellow, Akoya White, Stellar Black og Kaimu Grey.
PS: Emeya ble lansert i Kina i januar. De første europeiske kundebilene skal leveres i tredje kvartal.