
Regjeringen vil ha kort:
Slik blir fremtidens ladebetaling
EU, regjeringen og elbilforeningen ønsker at det skal bli påbudt med kortbetaling for lading. NAF frykter det vil ta for lang tid å få på plass kortlesere.
Akkurat nå pågår det en debatt om hvordan elbilistene i fremtiden skal betale på de norske ladestasjonene.
Mange elbilister synes det er vanskelig å lade med apper, ladebrikker og påkrevde registreringer. Alle vil derfor kaste dagens virvar av ladeløsninger på skraphaugen, og gjøre det enklere. Og nå blir det trolig enklere:
Både EU og den norske regjeringen vurderer om det skal bli påbudt med kortbetaling på ladestasjonene og ladestolpene, slik at vi betaler for lading på samme måte som vi i mange tiår har betalt for diesel og bensin – og for de fleste andre varer og tjenester.
– Veldig dumt
EU-kommisjonen har foreslått kortbetaling på alle laderne fra 2027.
– Det er veldig dumt om vi velger en annen løsning enn den det ser ut til å bli i EU, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nylig uttalt til VG.
Samferdselsdepartementet påpeker at et EU-vedtak om kortbetaling på laderne normalt også vil omfatte Norge, gjennom EØS-avtalen.
Les flere elbil-nyheter her
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
-
iX1 kan bestilles i sommer:
Nå blir også den rimeligste BMW-SUV-en helelektrisk
Én stasjon
I dag må elbileierne hanskes med mange apper, ladebrikker og i noen tilfeller også dyr sms-betaling for å få ladet. I Norge er det foreløpig bare én ladestasjon som utenom eventuelle prøveordninger andre steder tilbyr betaling med kort: Greenstation utenfor Bergen.
Regjeringen skal legge frem en ny strategi for lading til høsten. Men allerede nå varsler samferdselsministeren at myndighetene må gripe inn for å få samordnet ladebransjen.
– Det ser sånn ut. Historien så langt har i alle fall vist at det ikke har løst seg uten at man har gjort noen myndighetsgrep, sier han til VG.
Glade
I Sverige er kortbetaling langt mer vanlig enn i Norge. I Stockholm kan man enkelt tæppe betalingskortet og lade på mange av byens offentlige ladere.
Elbilforeningen er svært fornøyde med regjeringens signaler. De viser til at 80 prosent av norske elbilister ønsker å betale med kort direkte på laderen. Andelen har økt fra i fjor.
– Vi har derfor store forventninger til at samferdselsministeren nå får på plass en forbrukerpolitikk som påbyr kortbetaling, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Uenige
NAF er ikke imot kortbetaling, men vil ikke ha det på eksisterende ladestasjoner og ladestolper – bare på nye.
Organisasjonen ønsker primært en felles digital betalingsløsning, slik at man med én app kan betale på alle ladestolpene i hele Norge, uten å måtte registrere seg hos alle ladeselskapene.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
– Hvis regjeringen vil gjøre det obligatorisk med kortbetaling, ønsker vi det hjertelig velkommen, sier Thor Egil Braadland, leder for myndighetskontakt i NAF, og fortsetter:
– Men vi er redd for at det vil ta lang tid. EU snakker om 2027. Det betyr mange år til med en app for hvert ladeselskap. Regjeringen bør heller pålegge en felles appløsning slik at du og jeg kan lade med den appen vi ønsker å bruke. Det kan gjøres nesten over natten, sier Braadland.
Dyrt
NAF frykter også at påbud om kortbetaling vil bli dyrt. Elbilforeningen mener på sin side det ikke finnes dokumentasjon for den påstanden.
– Vi mener at alle hurtigladeselskaper som minimum bør tilby en universal betalingsløsning som ikke forutsetter at du oppretter kundeforhold, og som ikke gjør at du er avhengig av smarttelefon. Derfor mener vi at tilbud om kontaktløs betaling, altså tæpping med bankkort, bør påbys i regelverket, sier Unni Berge i elbilforeningen.