MISFORNØYDE: Marianne Arnesen og Kai Nytrøhaug går nå til rettssak mot Møller Bil.

Marianne og Kai fortviler:

Klarer ikke å åpne dørene på Audien – saksøker Møller

Når samboerparet skal vise Motor problemene de har med bilen, ser vi det ved selvsyn: De klarer ikke å åpne dørene på den dyre Audien.

Publisert Sist oppdatert

– Det er helt tragisk. Vi kjøpte ny bil for å ha et problemfritt bilhold, sier Marianne Arnesen.

Hun og samboeren Kai Nytrøhaug i Oslo kjøpte for tre år siden en ny Audi e-tron for 725.000 kroner. Allerede en drøy måned etter overtakelsen satt plutselig ladekabelen fast i bilen – og de måtte ha hjelp av bergingsbil.

Etter det har det vært mange problemer. Bilen har ifølge paret vært på mer enn 25 verkstedbesøk for både nye og gjentakende feil og mangler.

– Møller har sagt til oss at vi har kjøpt en mandagsbil. Men de vil ikke komme oss i møte, sier Arnesen.

Nødhammere

NØDHAMMERE: I setelommene bak har familien to oransje nødhammere, for sikkerhets skyld.

Et av de stadig tilbake­vendende problemene er at det er vanskelig å åpne dørene på bilen fra innsiden.

– Derfor har vi disse liggende i bilen, i tilfelle det skjer noe og vi raskt må ut, sier Marianne Arnesen, og viser de tre nød­hammerne de har i kupeen.

Problemene med å åpne dørene på bilen innenfra, og delvis også utenfra, har skjedd sporadisk helt siden bilen bare var et par måneder gammel. Ved et par tilfeller har det heller ikke vært mulig å låse bilen, og ved ett tilfelle skal den ene døren ha åpnet seg under kjøring.

Samboerparet viser Motor mange bilder og videoer de har tatt, før de ber oss bli med ut til bilen.

Der skjer det igjen: 

Med selvsyn kan vi se at Kai Nytrøhaug sitter i bilen og sliter med å åpne dørene både foran og bak. Han må forsøke et par ganger, og dytte litt mot døra, før døren åpnes.

Se video:

NAFs konklusjon

Bilen har flere ganger vært på verksted på grunn av dørene. Men Møller har ikke greid å fjerne problemet permanent. 

Samboerparet forteller at de har fått beskjed om at de åpner dørene feil.

Bilen har to ganger blitt undersøkt av NAF, på to forskjellige NAF-sentre. På begge undersøkelsene opplevde NAF-konsulentene det samme som samboerparet.

NAF skriver følgende i den ene rapporten:

«Feilfunksjon på døråpnere på begge bakdørene. Innvendig dørhåndtak virker av og til ikke. Man må betjene håndtaket flere ganger for å få åpnet dører. Også feilfunksjon på utvendig dørhåndtak på høyre bakdør. Må av og til betjenes flere ganger for å åpne døren».

– Drømmebil

Samboerparet synes Audien er en flott bil, hadde det ikke vært for alle feilene.

– Den er en drøm å kjøre. Men det hjelper jo ikke når det hele tiden er utfordringer, sier Marianne Arnesen.

Ved siden av Audi e-tronen står en eldre Volkswagen Passat på gårdsplassen deres. Den bruker samboeren Kai.

– Passaten har færre feil enn den nye bilen vår, sier han og smiler litt oppgitt.

Lang stevning

I februar i år var Audien igjen på merkeverkstedet. 

Da konkluderte Møller med at bilen var teknisk feilfri.

Drøyt to måneder senere påpekte NAF en rekke feil og mangler på bilen. Blant annet feil på skjermene i kupeen, og problemer med vinduene og dørlåsene.

Samboerparet i Oslo har for lengst fått nok. De har nå tatt ut stevning mot Møller Bil Ensjø i Oslo, hvor de kjøpte bilen.

– Bilens feil og mangler er særlig relatert til elektronikken. En del mangler er utbedret, mens andre ikke lar seg utbedre, tross en rekke utbedrings­forsøk over lang tid, skriver parets advokat Kjetil Lyngmyr i Austin Lyngmyr & Co advokatfirma i stevningen for Oslo tingrett.

Stevningen er på hele 12 sider.

PROBLEMER: Skjermen inni bilen har flere ganger sviktet og vært svart, forteller Marianne Arnesen

Forgjeves

Lyngmyr har i 10 år bistått bileiere som har fått problemer etter bilhandel. Til Motor sier han at bilen til samboerparet har betydelig med avvik.

ADVOKAT: Kjetil Lyngmyr.

– Møller har ikke greid å utbedre feil og mangler innen rimelig tid, og de har brukt opp antall utbedringsforsøk som de i henhold til loven har. Problemene har vært til betydelig ulempe for eierne, og enkelte av manglene og feilene er åpenbart ikke uvesentlige, sier han.

Samboerparet forteller at de forgjeves har forsøkt å komme til en minnelig løsning med Møller-forhandleren på Oslo øst.

– Men nå er vi forbi stadiet der en minnelig løsning er aktuelt. Derfor tar vi saken til retten.

De poengterer at de ikke stiller opp i Motor for å bruke medier som et pressmiddel mot Møller.

– Vi gjør det fordi vi gjerne vil advare andre mot Møller, og måten de behandler kundene sine på.

Motors spørsmål

Motor har spurt Møller Bil hva de synes om samboerparets utfordringer med bilen de har kjøpt, og hva de tenker om feilene og manglene som er påpekt.

Vi har stilt disse spørsmålene: 

  • Hva er Møllers syn på bilen, og hva er Møllers kommentarer til stevningen fra Arnesen og Nytrøhaug?
  • Hva synes Møller om at bilen har vært på minst 25 verkstedbesøk?
  • Hva tenker Møller om at feilene og manglende også er påpekt i NAF-tester?
  • Eierne kjøpte bilen for å ha et problemfritt bilhold. Hva tenker Møller om dette i forhold til antall verkstedbesøk, og påviste gjentagende feil?

Her er svaret fra Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group:

«Denne saken er skrevet av en journalist som nylig, og ved mer enn én anledning, har gitt uttrykk for at han personlig misliker Møller, noe Motor tidligere har beklaget, samt gitt oss lovnader om at er uakseptabelt. Vi er derfor skuffet over at journalisten fortsatt får dekke virksomheten vår, påvirket av holdningene til oss, og denne gangen angående en forestående rettssak som vi ikke står fritt til å kommentere fordi den jo skal rettslig behandles, men vi håper og tror at Motors lesere uten vår hjelp forstår at det er flere sider ved en sak, også denne.»

Motors ansvarlige redaktør Peter Raaum mener at Møller prøver å redigere Motors saker.
Les hans kommentar her: Nei Møller, dere bestemmer ikke