– Det er helt tragisk. Vi kjøpte ny bil for å ha et
problemfritt bilhold, sier Marianne Arnesen.
Hun og samboeren Kai Nytrøhaug i Oslo kjøpte for tre år
siden en ny Audi e-tron for 725.000 kroner. Allerede en drøy måned etter
overtakelsen satt plutselig ladekabelen fast i bilen – og de måtte ha hjelp av
bergingsbil.
Etter det har det vært mange problemer. Bilen har
ifølge paret vært på mer enn 25 verkstedbesøk for både nye og gjentakende feil
og mangler.
– Møller har sagt til oss at vi har kjøpt en mandagsbil.
Men de vil ikke komme oss i møte, sier Arnesen.
Nødhammere
Et av de stadig tilbakevendende problemene er at det er
vanskelig å åpne dørene på bilen fra innsiden.
– Derfor har vi disse liggende i bilen, i tilfelle det
skjer noe og vi raskt må ut, sier Marianne Arnesen, og viser de tre nødhammerne
de har i kupeen.
Problemene med å åpne dørene på bilen innenfra, og delvis
også utenfra, har skjedd sporadisk helt siden bilen bare var et par måneder
gammel. Ved et par tilfeller har det heller ikke vært mulig å låse bilen, og
ved ett tilfelle skal den ene døren ha åpnet seg under kjøring.
Samboerparet viser Motor mange bilder og videoer de har
tatt, før de ber oss bli med ut til bilen.
Der skjer det igjen:
Med selvsyn kan vi se at Kai
Nytrøhaug sitter i bilen og sliter med å åpne dørene både foran og bak. Han må
forsøke et par ganger, og dytte litt mot døra, før døren åpnes.
Se video:
NAFs konklusjon
Bilen har flere ganger vært på verksted på grunn av
dørene. Men Møller har ikke greid å fjerne problemet permanent.
Samboerparet
forteller at de har fått beskjed om at de åpner dørene feil.
Bilen har to ganger blitt undersøkt av NAF, på to
forskjellige NAF-sentre. På begge undersøkelsene opplevde NAF-konsulentene det
samme som samboerparet.
NAF skriver følgende i den ene rapporten:
«Feilfunksjon på døråpnere på begge bakdørene. Innvendig
dørhåndtak virker av og til ikke. Man må betjene håndtaket flere ganger for å
få åpnet dører. Også feilfunksjon på utvendig dørhåndtak på høyre bakdør. Må av
og til betjenes flere ganger for å åpne døren».
Samboerparet synes Audien er en flott bil, hadde det ikke
vært for alle feilene.
– Den er en drøm å kjøre. Men det hjelper jo ikke når det
hele tiden er utfordringer, sier Marianne Arnesen.
Ved siden av Audi e-tronen står en eldre Volkswagen
Passat på gårdsplassen deres. Den bruker samboeren Kai.
– Passaten har færre feil enn den nye bilen vår, sier
han og smiler litt oppgitt.
Lang stevning
I februar i år var Audien igjen på merkeverkstedet.
Da
konkluderte Møller med at bilen var teknisk feilfri.
Drøyt to måneder senere påpekte NAF en rekke feil og
mangler på bilen. Blant annet feil på skjermene i kupeen, og problemer med
vinduene og dørlåsene.
Samboerparet i Oslo har for lengst fått nok. De har nå
tatt ut stevning mot Møller Bil Ensjø i Oslo, hvor de kjøpte bilen.
– Bilens feil og mangler er særlig relatert til elektronikken.
En del mangler er utbedret, mens andre ikke lar seg utbedre, tross en rekke utbedringsforsøk
over lang tid, skriver parets advokat Kjetil Lyngmyr i Austin Lyngmyr & Co
advokatfirma i stevningen for Oslo tingrett.
Stevningen er på hele 12 sider.
Forgjeves
Lyngmyr har i 10 år bistått bileiere som har fått
problemer etter bilhandel. Til Motor sier han at bilen til samboerparet har
betydelig med avvik.
– Møller har ikke greid å utbedre feil og mangler innen
rimelig tid, og de har brukt opp antall utbedringsforsøk som de i henhold til
loven har. Problemene har vært til betydelig ulempe for eierne, og enkelte av
manglene og feilene er åpenbart ikke uvesentlige, sier han.
Samboerparet forteller at de forgjeves har forsøkt å
komme til en minnelig løsning med Møller-forhandleren på Oslo øst.
– Men nå er vi forbi stadiet der en minnelig løsning er
aktuelt. Derfor tar vi saken til retten.
De poengterer at de ikke stiller opp i Motor for å bruke
medier som et pressmiddel mot Møller.
– Vi gjør det fordi vi gjerne vil advare andre mot
Møller, og måten de behandler kundene sine på.
Motors spørsmål
Motor har spurt Møller Bil hva de synes om samboerparets
utfordringer med bilen de har kjøpt, og hva de tenker om feilene og manglene
som er påpekt.
Vi har stilt disse spørsmålene:
Hva er Møllers syn på bilen, og hva er Møllers
kommentarer til stevningen fra Arnesen og Nytrøhaug?
Hva synes Møller om at bilen har vært på minst
25 verkstedbesøk?
Hva tenker Møller om at feilene og manglende også er
påpekt i NAF-tester?
Eierne kjøpte bilen for å ha et problemfritt
bilhold. Hva tenker Møller om dette i forhold til antall verkstedbesøk, og
påviste gjentagende feil?
Her er svaret fra Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group:
«Denne saken er skrevet av en journalist som nylig, og
ved mer enn én anledning, har gitt uttrykk for at han personlig misliker
Møller, noe Motor tidligere har beklaget, samt gitt oss lovnader om at er
uakseptabelt. Vi er derfor skuffet over at journalisten fortsatt får dekke
virksomheten vår, påvirket av holdningene til oss, og denne gangen angående en
forestående rettssak som vi ikke står fritt til å kommentere fordi den jo skal
rettslig behandles, men vi håper og tror at Motors lesere uten vår hjelp
forstår at det er flere sider ved en sak, også denne.»