TAUSHET ER GULL: Hovedkontoret til Møller Mobility Group på Frysja i Oslo.Foto: KILIAN MUNCH, MØLLER MOBILITY GROUP
KOMMENTAR:
Nei, Møller, dette bestemmer dere ikke
Møller-konsernet vil bestemme hvem som skal lage journalistikk i Motor når klager på bilene deres er tema. Det vil de ikke få lov til.
PETER RAAUMPETERRAAUMPETER RAAUMKOMMENTAR
PublisertSist oppdatert
Annonse
Vår dekning av klagesaker handler oftere om Tesla og bilmerkene i Møller-gruppens portefølje, enn om andre merker og forhandlere.
Det kan ha flere grunner: Kanskje har de flere feil enn andre merker, kanskje ligger forklaringen i det enkle faktum at de selger flere biler enn de andre.
Vi vet ikke, for det finnes ikke offentlig tilgjengelige data som gir grunnlag for å konkludere om disse forholdene i Norge.
Men Motor og NAF mottar et stort antall henvendelser fra mennesker som har handlet hos Møller og opplever at bilen ikke fungerer som den skal – og at serviceløpet er langt mindre problemfritt enn de er stilt i utsikt.
I tillegg er det en lang rekke saker med misfornøyde Møller-kunder til behandling i Forbrukerklageutvalget, som avgjør tvister i forbrukersaker.
Motors beslutning
Slike saker er det ikke mange medier som skriver om. Desto viktigere er det for oss at slik journalistikk prioriteres høyt.
Hver fjerde personbileier i Norge er medlem av NAF, og arbeidet for et trygt og problemfritt bilhold er selve kjerneoppdraget for landets største forbrukerorganisasjon. Og med NAF som utgiver er det naturlig for oss i Motor å bruke mye ressurser på å dekke saksfeltet om forbrukernes rettigheter.
Men med et viktig premiss:
Motor redigeres etter Redaktørplakaten, med de plikter og rettigheter som følger av den. Det betyr at det til enhver tid er Motors redaktør som avgjør hva Motor skriver om – og hvem som gjør det. Det bestemmer ingen andre.
Ikke NAF.
Og selvfølgelig ikke Møller Mobility Group eller import-underbruket Harald A. Møller.
For arbeid med forbrukerjournalistikk gjelder samme føringer som for alt annen redaksjonell virksomhet underlagt prinsippene i Vær varsom-plakaten, sentralt her står retten til samtidig imøtegåelse. Den som utsettes for kritikk, skal få anledning til å gi sin versjon før artikkelen publiseres.
Men det er redaksjonens rett og plikt å gjøre prioriteringer blant de uttalelsene partene kommer med.
Det hører til sjeldenhetene at medier publiserer alt som blir sagt eller skrevet i en slik sammenheng. Men det skjer unntak.
Denne kommentaren du nå leser, handler om et slikt unntak.
Men Møller vil ikke svare på spørsmål, og kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud skriver i et tilsvar at «vi ikke står fritt til å kommentere fordi den jo skal rettslig behandles».
Hun skriver i beste fall mot bedre vitende. Selvfølgelig kan de kommentere hvis de vil. Møllers advokater ønsker derimot ingen forhåndsprosedyre i mediene, noe som er i deres fulle rett.
Men det er flaut når Møllers kommunikasjonsdirektør hevder at det er loven som hindrer dem. Advokatforeningens regler for god advokatskikk oppfordrer til å vise «særskilt tilbakeholdenhet» om forestående eller pågående rettssaker. Med reglene inneholder ikke noe forbud på dette punktet. Ytringsfriheten veier tyngre, også for advokaten og Møllers kommunikasjonsmedarbeidere.
Annonse
Må vente
I sin samme uttalelse beklager hun seg over at saken er skrevet av en journalist som har gitt uttrykk for at han misliker Møller.
Og, ja, det stemmer. Journalisten – som flere ganger har fått priser fra norske presseorganisasjoner for arbeidet han har utført om bilistenes forbrukerrettigheter – har kommet i skade for å si at han opplevde at Møllers kommunikasjonshåndtering var like dårlig som deres kundebehandling.
Selv om det i prinsippet kan være sant, burde han ikke si det, og det ble beklaget – både fra journalisten selv og fra meg som ansvarlig redaktør.
I dialogen om den aktuelle saken kom han med et hjertesukk om at «dere fornekter dere ikke», etter at en kommunikasjonsmedarbeider i Møller-systemet advarte om fare for skjev dekning hvis bare den ene parten kom til orde. I etterkant har Møller-medarbeideren omtalt dette som utskjelling på det groveste. Vel …
Derfor må vi altså vente til selve rettssaken for å høre hva Møllers representanter har å si.