PARKERT: Xpengen til Frank Westgård (innfelt) har lenge stått parkert slik hos forhandleren.

Frank kjøpte ny Xpeng:

Her har nybilen stått i flere måneder

I fjor høst ble Frank Westgård en fornøyd eier av en ny Xpeng. Men gleden ble kortvarig. Nesten helt siden overtakelsen har den kinesiske elbilen stått på verkstedet til forhandleren.

Publisert Sist oppdatert

– I ni måneder har jeg fått høre at det snart skal løse seg. Men det gjør det jo ikke!

Frank Westgård på Helgeland fikk i oktober i fjor overlevert en ny Xpeng G6 fra merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana. På bildet forhandleren tok til egen markedsføring, smiler Westgård og har en tommel i været.

– De første ukene var jeg da også veldig fornøyd med bilen.

Men da han drøye tre uker etter overtakelsen, i begynnelsen av november, for første gang skulle lade på hurtiglader, ble det problemer.

– Da dukket det opp mange feilmeldinger og røde lys med beskjed om at batteriet ble overopphetet, og at det var feil på klimaanlegget.

Rullet ut

Siden da har Frank Westgård knapt fått kjøre bilen sin. Flere deler har vært forsøkt skiftet.

KORTVARIG GLEDE: Dagen da Frank Westgård overtok Xpengen.

Da ombordladeren ble skiftet og merke­verkstedet plugget i strøm­kontakten for å sjekke lade­funksjonen, ble det dramatisk.

– Det kom igjen masse feilmeldinger. Verkstedet fikk beskjed fra Xpeng, som trolig ble varslet av bilens systemer, om at batteriet kan ta fyr.

Verkstedet rullet bilen ut på parkerings­plassen. Der står den fortsatt, mange måneder senere.

Imens kjører Westgård rundt med ulike lånebiler fra forhandleren.

– Men jeg vil jo helst ha min egen bil, med tilhengerfeste og plass til barnestolen til barnebarnet.

– Jeg har vært tålmodig

Frank Westgård mener forhandleren har gjort det de kan. Ifølge han er det hos importøren og den kinesiske produsenten det stopper opp.

– Det kan gå uker mellom hver gang verkstedet får svar fra importøren. I tillegg blir verkstedet bedt om å gjøre ting på nytt, selv om de allerede har gjort det. Det virker som at det stopper helt opp hos Xpeng. Forhandleren min er like fortvilet som meg.

Når han tar kontakt med Motor, er det ingen løsning i sikte.

– Jeg har vært veldig tålmodig, vil jeg si. Men nå er jeg veldig fortvilet og forbannet på Xpeng.

For flere måneder siden, i mai, krevde han å få heve kjøpet. Det har han ikke engang fått svar på, forteller han.

Tilbyr omlevering

Men når Motor tar kontakt med forhandleren på Mo i Rana og Xpeng-importøren, snur de seg umiddelbart rundt, og tilbyr Frank Westgård omlevering. Det innebærer at Westgård får en helt ny bil med samme spesifikasjoner, uten at han må betale noe ekstra.

– Vi forstår at den lange ventetiden og usikkerheten har vært ubehagelig for kunden, sier markedssjef Trine Johansen hos importøren Xpeng Motors Norway. Hun uttaler seg på vegne av både importøren og forhandleren.

Motor har spurt henne hvorfor de ikke har besvart Westgårds ønske om heving, da han fremsatte det i mai, og om hvorfor de tilbyr omlevering først når Motor tar kontakt.

Til tross for to henvendelser om dette på epost, unnlater Johansen å svare på disse spørsmålene.

– Ikke brannfarlig

Hun svarer heller ikke på hva som skjer med bilen som fortsatt står hos forhandleren. Hun er derimot opptatt av å få frem at den ikke er brannfarlig.

– Under arbeid løsnet en tekniker en kjøleslange inne i batteriet uten først å tømme den. Det førte til søl av kjølevæske, og trigget en sensor i batteriet som igjen utløste en isolasjonsfeil – en automatisk sikkerhetsmekanisme som aktiveres ved væskelekkasje eller elektriske avvik, forklarer hun.

FEILMELDING: Denne meldingen på bilens skjerm ble starten på mange måneder med problemer.

Når slik feil oppstår, skal batteriet behandles som om det kan være en risiko, som et føre-var-tiltak.

– Det ble ikke registrert varmgang, røyk eller andre tegn til brannfare. Bilen ble likevel flyttet utendørs som en del av den rutinemessige håndteringen. Dette innebærer ikke at bilen var eller er brannfarlig, men at fabrikkens sikkerhetsprosedyrer ble fulgt, sier Trine Johansen, før hun understreker:

– Det er viktig å presisere at bilen aldri har vært brannfarlig.

– Kjempeglad!

Like etter at importøren har fortalt Motor at de tilbyr Frank Westgård omlevering, snakker vi med en svært glad og lettet Westgård.

– Jeg fikk nettopp telefon fra daglig leder om det, sier Westgård. Jeg ble utrolig glad. Kjempeglad!

Frank Westgård er en erfaren bileier. Han har eid mange biler, også elbiler. Xpengen er hans andre kinesiske. Men aldri før har han opplevd slike problemer som nå.

Derfor er han litt skeptisk til fortsatt å eie en Xpeng. Helst ville han fått tilbake pengene sine og kjøpt en annen bil.

– Men jeg var jo fornøyd med bilen den korte tiden jeg hadde den, og jeg har tatt imot tilbudet om omlevering.

Powered by Labrador CMS