PARKERT: Xpengen til Frank Westgård (innfelt) har lenge stått parkert slik hos forhandleren.Foto: FRANK WESTGÅRD
Frank kjøpte ny Xpeng:
Her har nybilen stått i flere måneder
I fjor høst ble Frank Westgård en fornøyd eier av en ny Xpeng. Men gleden ble kortvarig. Nesten helt siden overtakelsen har den kinesiske elbilen stått på verkstedet til forhandleren.
– I ni måneder har jeg fått høre at det snart skal løse
seg. Men det gjør det jo ikke!
Frank Westgård på Helgeland fikk i oktober i fjor
overlevert en ny Xpeng G6 fra merkeforhandleren «Bil i Nord» i Mo i Rana. På bildet
forhandleren tok til egen markedsføring, smiler Westgård og har en tommel i
været.
– De første ukene var jeg da også veldig fornøyd med
bilen.
Men da han drøye tre uker etter overtakelsen, i
begynnelsen av november, for første gang skulle lade på hurtiglader, ble det
problemer.
– Da dukket det opp mange feilmeldinger og røde lys med
beskjed om at batteriet ble overopphetet, og at det var feil på klimaanlegget.
Rullet ut
Siden da har Frank Westgård knapt fått kjøre bilen sin. Flere
deler har vært forsøkt skiftet.
KORTVARIG GLEDE: Dagen da Frank Westgård overtok Xpengen.Faksimile fra bilforhandlerens markedsføring
Da ombordladeren ble skiftet og merkeverkstedet plugget i
strømkontakten for å sjekke ladefunksjonen, ble det dramatisk.
– Det kom igjen masse feilmeldinger. Verkstedet fikk
beskjed fra Xpeng, som trolig ble varslet av bilens systemer, om at batteriet kan
ta fyr.
Verkstedet rullet bilen ut på parkeringsplassen. Der står
den fortsatt, mange måneder senere.
Imens kjører Westgård rundt med ulike lånebiler fra
forhandleren.
– Men jeg vil jo helst ha min egen bil, med
tilhengerfeste og plass til barnestolen til barnebarnet.
Annonse
– Jeg har vært tålmodig
Frank Westgård mener forhandleren har gjort det de kan.
Ifølge han er det hos importøren og den kinesiske produsenten det stopper opp.
– Det kan gå uker mellom hver gang verkstedet får svar
fra importøren. I tillegg blir verkstedet bedt om å gjøre ting på nytt, selv om
de allerede har gjort det. Det virker som at det stopper helt opp hos Xpeng.
Forhandleren min er like fortvilet som meg.
Når han tar kontakt med Motor, er det ingen løsning i
sikte.
– Jeg har vært veldig tålmodig, vil jeg si. Men nå er jeg
veldig fortvilet og forbannet på Xpeng.
For flere måneder siden, i mai, krevde han å få heve
kjøpet. Det har han ikke engang fått svar på, forteller han.
Tilbyr omlevering
Men når Motor tar kontakt med forhandleren på Mo i Rana
og Xpeng-importøren, snur de seg umiddelbart rundt, og tilbyr Frank Westgård omlevering.
Det innebærer at Westgård får en helt ny bil med samme spesifikasjoner, uten at
han må betale noe ekstra.
– Vi forstår at den lange ventetiden og usikkerheten har
vært ubehagelig for kunden, sier markedssjef Trine Johansen hos importøren
Xpeng Motors Norway. Hun uttaler seg på vegne av både importøren og
forhandleren.
Motor har spurt henne hvorfor de ikke har besvart
Westgårds ønske om heving, da han fremsatte det i mai, og om hvorfor de tilbyr
omlevering først når Motor tar kontakt.
Til tross for to henvendelser om dette på epost, unnlater
Johansen å svare på disse spørsmålene.
Annonse
– Ikke brannfarlig
Hun svarer heller ikke på hva som skjer med bilen som
fortsatt står hos forhandleren. Hun er derimot opptatt av å få frem at den ikke
er brannfarlig.
– Under arbeid
løsnet en tekniker en kjøleslange inne i batteriet uten først å tømme den. Det førte
til søl av kjølevæske, og trigget en sensor i batteriet som igjen utløste en
isolasjonsfeil – en automatisk sikkerhetsmekanisme som aktiveres ved
væskelekkasje eller elektriske avvik, forklarer hun.
FEILMELDING: Denne meldingen på bilens skjerm ble starten på mange måneder med problemer.Foto: FRANK WESTGÅRD
Når slik feil
oppstår, skal batteriet behandles som om det kan være en risiko, som et føre-var-tiltak.
– Det ble ikke
registrert varmgang, røyk eller andre tegn til brannfare. Bilen ble likevel
flyttet utendørs som en del av den rutinemessige håndteringen. Dette innebærer
ikke at bilen var eller er brannfarlig, men at fabrikkens sikkerhetsprosedyrer
ble fulgt, sier Trine Johansen, før hun understreker:
– Det er
viktig å presisere at bilen aldri har vært brannfarlig.
– Kjempeglad!
Like etter at importøren har fortalt Motor at de tilbyr
Frank Westgård omlevering, snakker vi med en svært glad og lettet Westgård.
– Jeg fikk nettopp telefon fra daglig leder om det, sier
Westgård. Jeg ble utrolig glad. Kjempeglad!
Frank Westgård er en erfaren bileier. Han har eid mange
biler, også elbiler. Xpengen er hans andre kinesiske. Men aldri før har han
opplevd slike problemer som nå.
Derfor er han litt skeptisk til fortsatt å eie en Xpeng. Helst
ville han fått tilbake pengene sine og kjøpt en annen bil.
– Men jeg var jo fornøyd med bilen den korte tiden jeg hadde
den, og jeg har tatt imot tilbudet om omlevering.