MANGLET UTSTYR: Nissan Leaf.

Bilkjøp:

Kjøpte utstyr, men fikk det aldri

Nissan-kjøperen og Tesla-kjøperen kjøpte begge ekstrautstyr til bilene sine, som de likevel ikke fikk. Den ene får heve kjøpet. Den andre får tilbake pengene.

Publisert

En bilkunde fra Vestfold kjøpte en ny Nissan Leaf til 305.000 kroner. Før kjøpet fikk han skriftlige lovnader fra bilselgeren om at bilen hadde «pro pilot» parkeringssystem, et system for automatisk parkering.

Dette var viktig for kunden. På grunn av helsesituasjonen var det en grunnleggende forutsetning for kjøpet.

Men da mannen overtok den nye bilen, oppdaget han raskt at bilen likevel ikke hadde parkeringsfunksjonen.

Bilforhandleren Bilzentrum i Follo utenfor Oslo lovet umiddelbart å levere en ny bil med funksjonen. Men det skulle vise seg at bilkunden ikke kunne stole på det.

Svarte ikke

Etter en stund ble det klart at det ikke var mulig å levere en bil med denne funksjonen. Kunden var løsningsorientert og foreslo å løse det på en grei måte ved å få et mindre prisavslag på 12.000 kroner. Det utgjorde prisen på ekstrautstyret.

Men da lot bilbutikken være å svare kunden sin.

Kunden klaget til forbrukermyndighetene. Men heller ikke henvendelsene fra Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget har blitt besvart av bilbutikken, ifølge en saksutredning fra Forbrukerklageutvalget.

Svarer Motor

Forbrukerklageutvalget har nå vedtatt at bilforhandleren må ta tilbake bilen, og betale tilbake kjøpesummen, fordi bilen ikke er levert som avtalt – og fordi parkeringsfunksjonen var avgjørende for kjøpet.

Motor sende en epost til bilforhandleren og spurte om de aksepterer vedtaket, eller om de vil anke saken inn for tingretten. Vi spurte også hvorfor de har unnlatt å svare på henvendelser om saken.

Da tok det under en halvtime før de svarte.

– Vi har anket vedtaket inn for tingretten, skriver en ikke navngitt medarbeider hos bilforhandleren.

Hvorfor de ikke svarte på henvendelsene fra forbrukermyndighetene, svarer de ikke på.

Tesla-utstyr

Det er ikke bare denne Nissan Leaf-forhandleren som nå har fått vedtak mot seg for ikke å ha levert utstyr som avtalt ved bilkjøp.

Tesla Norge må betale tilbake 50.000 kroner til en kunde som betalte denne summen for å få det som ble annonsert som «fullverdige selvkjørende egenskaper» på sin nye Tesla Model 3.

Kunden, en mann fra Stavanger, kjøpte Teslaen for 543.000 kroner, hvorav 50.000 kroner var for funksjonen selvkjørende egenskaper.

To år

Bilkunden ble først lovet at den selvkjørende funksjonen skulle fungere innen et halvt års tid etter kjøpet.

Men Tesla greide ikke å levere som avtalt. De skyldte på teknologiske utfordringer og offentlige reguleringer for selvkjørende funksjoner.

Da det var gått to år fra kjøpet, klaget bilkunden til forbruker­myndighetene. Forbrukerklageutvalget har nå vedtatt at bilkunden skal få de 50.000 kronene tilbake.

Tesla Norge opplyser at de ikke svarer på spørsmål om enkeltsaker.