PROBLEMBIL: Fisker Ocean.

Bilkjøp:

Kunne verken åpne eller kjøre brukt Fisker

Bare et par dager etter at han overtok bilen, fikk eieren av en nesten ny Fisker elbil problemer både med å låse, åpne og få start på bilen til nesten 700.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

I sommer gikk Fisker Norge konkurs, og i høst ble det kjent at de ca. 420 norske eierne selv må betale for garanti-reparasjoner. Dermed er det ikke enkelt å eie en dyr elbil.

Det har en Trondheims-mann smertelig fått erfare.

Han kjøpte sist vinter en Fisker Ocean av bruktbilforhandleren Lysholm Bil. Bilen hadde gått 2000 kilometer, og ble solgt for 680.000 kroner.

Kjøperen fikk raskt problemer med bilen. Allerede tre dager etter at han hentet den, måtte han reklamere fordi han hadde problemer både med å låse, åpne og å få start på bilen.

Kjøperen krevde å få heve kjøpet, men bruktbilforhandleren avslo. 

Dermed møttes partene i tingretten, hvor kjøperen i tillegg påpekte at bilen ikke får oppdateringer.

Tapte

Men i Trøndelag tingrett tapte kjøperen rettssaken, fordi han ikke har dokumentert feilene. Han fortalte kun om problemene han hadde med bilen.

Kjøperen må derfor beholde bilen, som han under rettssaken hevder er bortimot uselgelig.

– Bilen er verdiløs uten oppdateringer, hevdet mannen i tingretten.

Kjøperen må betale 71.000 kroner til bilforhandleren for dens utgifter med å forsvare seg, i tillegg til at han må dekke sine egne sakskostnader.

Motor har skrever flere artikler om Fiskers problemer. Disse finner du her.