
Produksjonsandel på 60 prosent:
Elbiler flest kommer fra Kina
Hele 45 prosent av verdens elbiler selges i Kina, mens landets markedsandel for alle typer biler er på bare 15 prosent. Seks av 10 elbiler blir produsert i Kina.
Det viser nye tall fra analysebyrået Jato Dynamics om bilsalget for årets ni første måneder.
Ifølge Jato ble det solgt 2,97 millioner helelektriske biler fra januar til september i år, en økning på 149 prosent fra samme periode i 2020.
Fjorårstallene er kraftigere påvirket av pandemisituasjonen, men veksten i elbilsalget står likevel i kontrast til veksten i det generelle bilmarkedet – hvor det var en vekst på bare 11 prosent i perioden.
Markedsandelen for elbilene i det globale nybilsalget har økt fra 2,6 til 5,8 prosent ved utgangen av september.
Heftig hjemmemarked
De kinesiske bilmerkene har en andel av totalmarkedet på 15 prosent, men dominerer kraftig blant elbilene med en 30 prosentpoeng høyere andel. Jato påpeker at disse tallene er kraftig farget av elbilsalget på det kinesiske hjemmemarkedet:
95 prosent av alle kinesiskproduserte elbiler selges nemlig i Kina.
Jato tolker likevel tallene som en klar indikator på «hva som venter hvis myndigheter over hele verden fortsetter å legge til rette for en overgang fra biler med forbrenningsmotor til elbiler», skriver selskapet i en bloggpost.
Har du lest disse sakene?
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
Dominerende produksjon
Men én ting er at Kina er på bilmerketoppen. Enda kraftigere er dominansen når vi snakker om produksjonsland. Der står Kina for hele 60 prosent av det globale volumet.
Flere av de amerikanske og europeiske merkene har en stor produksjon i Kina, for eksempel er nesten halvparten av alle Teslaer som er solgt fra januar til september produsert ved fabrikken i Shanghai.
Tesla har stadig den største markedsandelen blant enkeltmerkene i det globale elbilsalget, med 23 prosent av totalen. Men nesten alle Model Y-registreringene i Europa hittil i år er biler som er skipet fra Shanghai-anlegget.
To fordeler
Jato mener kinesiske produsenter har hatt to store fordeler i elbilutviklingen, som de ikke har hatt innen produksjon av tradisjonelle biler:
- Kraftig støtte fra myndighetene.
- Et stort og mottakelig hjemmemarked.
Nærmest Tesla i markedsandel følger et kinesisk samarbeidsprosjekt mellom selskapene SAIC, General Motors og Wuling – et samarbeid som skjøt fart med utviklingen av Wuling Hongguang Mini EV, den bestselgende elbilmodellen på det kinesiske markedet.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen