ELEKTRISK: Stian Blindheim, kommunikasjonssjef i Volkswagen, ved en ID.7 under vinterens rekkeviddetest.

Leverer fortsatt:

Ikke helt stopp for Volkswagens fossilbiler

Volkswagen i Norge har besluttet at de kun skulle selge elbiler fra 2024, men nye fossilbiler dukker fortsatt opp i statistikken, det er det en grunn til.

Publisert

Så langt i år har Volkswagen levert ut 3954 personbiler (til og med 9. mai), 94 prosent av disse er elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Med andre ord som mange andre bilmerker i Norge, nesten bare elbiler, og elbilandelen er et par prosent over for fjoråret. Samtidig har Volkswagen sagt at de fra 2024 kun skulle selge elbiler i Norge.

– Volkswagen personbil ble et helelektrisk merke fra 1. januar 2024. Dermed kunne den siste fossile Volkswagen personbilen bli bestilt helt inn i romjulen 2023, og disse bilene vil naturligvis bli levert ut og registrert i 2024. Så kan vi ikke utelukke at det fortsatt finnes noen få fossile lagerbiler hos enkelte av våre forhandlere som ble bestilt før 1. januar 2024, sier Stian Blindheim, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Norge. Det var for øvrig Bilnytt som først omtalte denne saken.

Av Volkswagens registrerte, nye, fossilbiler i 2024 er det 161 med diesel og 88 bensin, mens det ikke er noen ladehybrider.

Blindheim sier den siste fossilbilen blir levert ut i løpet av året.

– Så er det viktig å understreke at for Volkswagen Nyttekjøretøy vil det leveres ut fossilbiler som for eksempel Transporter, Caddy og Amarok i flere år fremover, samtidig som vi også her bidrar til elektrifiseringen med bestselgeren ID. Buzz Cargo og etter hvert også en elektrisk utgave av nye Transporter.