IKKE LA DEG LURE: Bilen ser ganske vanlig ut – det er den ikke. Første del av navnet skal leses «Human first».

Renault-samarbeid:

Er dette fremtidens bil?

Denne konseptmodellen er fylt til randen med neste generasjons teknologi.

Publisert

En rekke franske industrigiganter har gått sammen om å lage bilen «H1st Vision», som avdukes denne uken. Renault er blant disse selskapene, og utgangspunktet er derfor Scenic-konseptet fra i fjor høst.

Samarbeidet går under navnet Software République og teller også blant annet informasjonsteknologi­selskapet Atos og telekom­selskapet Orange.

Det er slett ikke slik at alt denne bilene er utstyrt med, er helt nytt for alle. Listen over funksjoner er likevel lang og interessant. Her er de viktigste:

Lydsoner

● Bilens 16 høyttalere tillater alle i bilen å snakke i telefonen samtidig, uten å forstyrre hverandre. Dette oppnås gjennom høyttalere i nakkestøtten og – viktigere – støyreduksjonssystemer som gjør at alle får hver sin lille «boble».

● Lydsystemet skal også bidra til bedre varsling om fare – en advarsel vil komme fra riktig retning.

● Bilen er utstyrt med tre valg for selvparkering – nærmest, mest økonomisk og hurtigst, der den tar hensyn til hvordan føreren må bevege seg på gangveier og kanskje offentlig transport.

● Etter parkering vil bilen selv sørge for både lading, ved behov, og betaling av avgift. Dette er lagt opp til å fungere også med tradisjonelle parkerings­automater – bilen kan for eksempel vise en digital parkeringslapp i frontruten.

Sikkerhet

● Bilen skal kjenne deg igjen, faktisk på litt avstand, ved å identifisere ganglaget ditt. Vel framme kikker du på kameraet i B-stolpen. Etter at ansiktet ditt er gjenkjent, spør den om du vil inn, hvorpå et «ja» åpner døren.

Overvåkningen av deg, som fører, går forbi det man er vant til i dag:

● Den følger ikke bare med på puls og rytmen i åndedrettet, men også på ansiktsuttrykk. På dette grunnlaget kan bilen for eksempel foreslå endringer i kupétemperaturen, eller i verste fall ringe en lege, hvis du tillater det.

● Også service kan bli enklere: I en digital tvilling av bilen skal de enkelte komponentene, som bremser, batteri og dekk, til enhver tid bli oppdatert med hensyn til kjørestil, kjøreforhold og tilbakelagte kilometer.

Risikoen for at noen kan ta over bilen, har også vært langt fremme i hodet på konstruktørene. Den er derfor utstyrt med svært avansert beskyttelse mot hacking.