Gruppetest:

Fem familie­biler under momsgrensen

HVA ER BEST FOR DEG? F.v.: Nissan Ariya, Maxus Euniq 6, VW ID.4, Toyota Corolla Cross og Polestar 2.

Norske nybilkjøpere elsker elbiler. Men ikke avgiftene som kom fra nyttår. Vi tester fire familievennlige elbiler som dupper under momsgrensen – og en momsbelagt nyhet som faktisk er i stand til å blåse litt eksos inn i registreringsstatistikken.

Publisert

Motor har plukket ut fem ganske ulike modeller med et par grunnleggende fellestrekk:

● Du får dem solid utstyrt til under 500.000 kroner.

● De duger bra for en familie.

500.000 er en naturlig grense for mange i bilbudsjettet.

Fra nyttår ble den ytterligere aktualisert av momstillegget på elbiler som bikker denne grensen. Det påløper altså 25 prosent merverdiavgift på summen som overstiger 500.000 kroner. En bil til 600.000 kroner blir med andre ord 25.000 kroner dyrere.

Familiekvalitetene til disse bilene kan naturligvis diskuteres. Og det er nettopp det vi gjør.

Maxus Euniq 6 gir deg suverent mest bagasjeplass til lavest pris. Men hva med de øvrige bruksegenskapene til denne ferske kineseren?

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 1/2023.

Polestar 2 gir deg den mest inspirerende kjøreopplevelsen og best kvalitetsfølelse. Men er den praktisk nok for en familie?

Nissan Ariya er større, bedre og lekrere enn folkekjære Leaf. Men også dyrere. Hvordan står den seg mot bestselgerne i denne klassen, Tesla Model Y og – i denne testen – VW ID.4?

Toyota Corolla Cross er eneste bil med bensinmotor og eneste bil med firehjulsdrift. Det gir noen suverene fordeler på vinterstid. Men veier det opp for teknologi som begynner å bli gammeldags, og spesielt på det norske markedet der det stort sett bare selges elbiler?

VW ID.4 har blitt en stor suksess i Norge. Bare Tesla Model Y solgte bedre i 2022. Men hvor bra er den nye «folkevogna» når vi struper motoren til 174 hester – i elbilsammenheng lite – og gir avkall på litt ekstrautstyr?

Lav nyttelast

Bagasjeplass og bakseteplass er naturligvis avgjørende faktorer i familierunden.

Maxus har for eksempel et oppgitt bagasjevolum på 754 liter. Det er ikke så mange liter unna å være dobbelt så stort som i Corolla Cross (425), og nesten 300 liter større enn i Nissan Ariya.

Men også nyttelast og hengervekt er viktig. Og da sliter virkelig den store kineseren.

Med nyttelast på bare 325 kilo er den i praksis ulovlig å kjøre fullastet. NAF har regnet ut at en familie på fire (to voksne, to barn på 7 og 11 år) på ferie, utgjør en nyttelast på 480 kilo – inkludert matter, ladekabler og annet man ikke teller med i utgangspunktet.

Langt igjen

NAF har også tatt med taklast på 100 kilo i dette regnestykket. Men som vi ser: Selv om vi trekker fra taklasten, er det langt igjen til lovlig nyttelast.

Maxus har hengervekt på 750 kilo. Nyttelast/hengervekt på de øvrige i testen er følgende:

  • Polestar 2: 421/1500
  • Ariya: 405/750
  • ID.4: 482/1000
  • Corolla Cross: 440/750

Forhjulstrekk sliter

Vinteregenskapene er også viktige. Og de ble virkelig satt på prøve i testperioden.

Her kan vi bare fastslå følgende:

Har du krevende vinterforhold, så er det bare firehjulsdrift som gjelder. Corolla Cross har suveren framkommelighet, sammenliknet med de fire elbilene.

Tre av disse igjen har forhjulstrekk – og generelt dårlig framkommelighet på snø og is. Dette forsterkes når bilene lastes med bagasje og personer i baksetet, og bilene blir enda lettere over drivhjulene. De brede dekkene bidrar heller ikke i positiv retning.

Enormt bagasjerom

Spesielt Maxus har en utfordring her, med sitt enorme bagasjerom. Som vi skrev da vi prøvekjørte denne for første gang: «Det finnes bare ett alternativ til denne bilen: To biler».

Vi tar det som en selvfølge at Maxus-kunder fyller opp bagasjerommet ofte og tungt. Det kan gi uønskede utfordringer på vinterveiene. Dette er den eneste bilen i testen som ikke kan leveres med firehjulsdrift.

ID.4 med bakhjulsdrift er bedre, med mer marktrykk over drivhjulene og langt mer stabil styrefølelse på glatt underlag.

Kjører du stort sett på asfalt eller godt brøytete vinterveier, vil du trolig klare deg med drift på to hjul alle dager i året. Du får da en rimeligere bil med litt lavere vekt og litt bedre rekkevidde – men som regel også lavere effekt.

Pris for 4X4

For mange av dagens elbiler er prispåslaget for firehjulsdrift ganske beskjedent.

Vel å merke hvis du tar utgangspunkt i litt dyrere versjoner enn de Motor tester her.

For ID.4 skiller det da 26.000 kroner mellom to likt utstyrte versjoner med samme batteripakke. For Nissan Ariya skiller det 35.000 kroner. For Polestar 2 skiller det 40.000 kroner.

Bruker vi utstyrsversjonene i denne testen som basis, blir summene for firehjulsdrift høyere – bort sett fra på Polestar 2 – og rekkefølgen litt annerledes. 40.000 kroner i påslag for Polestar 2, 41.200 for ID.4, og hele 83.000 for Ariya – men da med en større batteripakke.

Polestar 2 med forhjulstrekk og Polestar 2 med firehjuls­drift oppleves som to helt forskjellige biler på krevende vinter­føre. Her hadde vi uten tvil lagt på 40.000 for å få en vesentlig bedre vinterbil – og dessuten 176 hester i bonus når føret tillater det.

Toyota hevder seg

Fire av bilene er altså helelektriske.

Den observante leser har sikkert allerede registrert at det dermed er fire – ikke fem – biler som rent faktisk kvalifiserer seg til denne testen ved å komme under moms­grensen.

Den femte – Corolla Cross – er allerede avgiftsbelagt, slik bensinbiler har vært i en årrekke.

Toyota er eneste produsent som er i nærheten av å blande seg inn i tetstriden på nyregistreringslistene med noe annet enn elbil. Vi finner fire Toyotaer blant de 30 mest solgte bilene:

RAV4 (11.-plass), Yaris Cross (18.-plass), Yaris (22.-plass) og Corolla (30.-plass).

Bare Volvo klarer å presse inn en bil på samme oversikt (XC60 på 27.-plass). Beste dieselbil er Skoda Kodiaq på 36. plass.

SCROLL NED OG SE ...
● Alle de fem bilene omtalt hver for seg
● Lenker til hovedtestene
● Alternativer

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Med en absolutt grense på 500.000 er det mulig å lirke seg under med en «Pro» og vinterhjul fra Finn.no. Men vi vil anbefale «Pro Limited», med blant annet førerassistentpakke og oppgradert interiør – til rundt 550.000 med metallic og vinterhjul.

Volkswagen ID.4

Det er mer enn navnet og bakhjulsdriften som gjør at ID.4 får oss til å tenke på den klassiske «folkevogna». For dette er kanskje den mest folkelige modellen vi finner i øyeblikket.

Gjennomført praktisk bil som scorer høyt i alle kategorier, men sjarmen er fraværende

Peter Raaum, redaktør i Motor

Den leverer jevnt høyt i alle kategorier, den har et etablert forhandler- og servicenettverk i ryggen, og den gir eierne en økonomisk trygghet rundt både løpende utgifter og annenhåndsverdi.

En ganske stor kontrast til den eneste modellen som selger mer enn ID.4: Tesla Model Y. VW-kundene er ikke interessert i en bil som plutselig kan bli et sekssifret antall tusen dyrere eller billigere i løpet av natta. Men da gir de også avkall på en del av gleden du finner hos den største konkurrenten, i form av teknologi på ypperste nivå, flere hestekrefter, og et ladenettverk som fortsatt er unikt.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Her er det i praksis bare å legge til metallic lakk (7900) og vinterhjul (cirka 25.000) til en rikholddig – men også mangelfull – utstyrspakke. Da ender man på snaue 470.000 kroner, inkludert omkostninger.

Maxus Euniq 6

Mye bil for pengene, i betydningen voksne SUV-dimensjoner. Bagasjerommet er nærmere dobbelt så romslig som et par av de andre konkurrentene, bakseteplassen generøs, og seter og overflater har materialkvalitet som for få år siden ville tilhørt luksussegmentet.

Rimelig og ganske tøff – bare synd nyttelasten ikke tilsvarer størrelsen

Marlene Engan Aasen, testsjåfør, NAF

De gode hverdagsegenskapene underbygges av tall fra rekkeviddetestene til NAF og Motor, som viser at Euniq 6 kommer nærmest sitt eget offisielle rekkeviddetall (WLTP) både sommer og vinter.

Men nyttelast på bare 325 kilo etter at sjåføren har satt seg inn, er altfor lite for en bil bygget for masse last. Og med bare forhjulstrekk sliter den tungt på glatt føre – og tidvis også tørt.

At den mangler noe så grunnleggende som lengdejusterbart ratt, forteller noe om hvorfor prisen kan holdes nede.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Du skal ha ekstra god kjemi med selgeren for å havne under 500.000 kroner for grunnversjonen («Active») med vinterhjul. Unner du deg «Executive», med blant annet blindsonevarsling og elektrisk bakluke, havner du rundt 550.000.

Toyota Corolla Cross

Her har vi en av verdens mest driftssikre biler, oppgradert med firehjulsdrift og høyere sittestilling.

Problemfri å eie og suveren på vinterføre – men gammeldags

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF

For noen år siden ville den kjempet om å være Norges mest solgte. Nå vil verdens største bilprodusent være fornøyd om den kommer seg inn blant de 20 beste.

Som eneste bil med firehjulsdrift, ble deler av denne testen en triumfferd for Corolla Cross. På andre områder framstår den som utdatert sammenliknet med elbilene. Momentsvak bensinmotor og trinnløs girkasse gir et uvant støybilde, og varmeutviklingen i kupeén er treg. Og bagasjerommet er skuffende lite.

Toyota er berømt for kvalitet og service, og det er faktorer som ikke kan løftes høyt nok i disse tider. Derfor vil en trygg Toyota fortsatt finne sine kunder, selv om den er bensindrevet.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Velger du den helt greit utstyrte grunnversjonen «Advance» med den overraskende pene fargen Ceramic Grey inkludert i prisen, så er du under momsgrensen med vinterhjul og omkostninger. Vil du øke rekkevidden fra 360 til 500 km, må du legge på 50.000.

Nissan Ariya

I likhet med de andre testbilene med tohjulstrekk, og spesielt de tre med forhjulstrekk, så spinner og trekker Ariya fra side til side på det krevende vinterføret.

En utmerket bil – inntil den skal fylles med bagasje. Her taper Nissan mange kunder

Johan Raaum, testsjåfør

Et av målene med denne testen var å se hvor bra tohjulstrekkerne klarer seg under slike forhold. Svaret er enkelt: Møter du ofte vinteren, velg firehjulsdrift.

Med denne teknologien krymper bagasjevolumet i Ariya fra ganske svake 468 liter til bedrøvelige 415 liter. Takhøyden er i tillegg lav. Dermed er Ariyas svakheter nevnt.

Resten er det bare å nyte. Komforten er blant de beste, med behagelig støynivå, gode seter, og høy trivselsfaktor i kupéen. Delte oppfatninger om utseendet, men flere synes den er riktig lekker!

Det er grunn til å tro at Ariya blir en problemløs bil, etter over 10 års erfaring med solide Leaf.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Etter vår gruppetest kom Polestar 2 i vesentlig oppgradert versjon. Bilen fikk blant annet bakhjulsdrift i stedet for forhjulstrekk, og bedre rekkevidde. Gunstige startpriser gir deg metallic lakk, vinterhjul og 635 km rekkevidde til under 500.000 kroner.

Polestar 2

Bare noen dager etter at denne testen var unnagjort, kom nyheten om at Polestar 2 fikk bedre rekkevidde og bakhjulsdrift!

Kjøreglad og litt eksklusiv – men trenger absolutt firehjulsdrift

Øivind A. Monn-Iversen, biltestansvarlig i Motor

Og dessverre også litt høyere priser.

Vi ønsker endringene velkommen, ikke minst rekkevidden. Polestar 2 har riktignok fått ok rekkevidde med årene, men her er det vel bare et par Tesla-modeller som ikke trenger forbedringer.

Med forhjulstrekk og brede dekk er dette en dårlig vinterbil. Med bakhjulsdrift vil den få litt mer vekt over drivhjulene og bedre stabilitet, men den er uansett merkbart bedre med firehjulsdrift.

Dette er entusiastbilen i testen, med supre kjøreegenskaper, et intimt og kvalitetspreget interiør og detaljer for designbevisste. Bagasjeplassen er overraskende bra.

Her er noen alternativer

Tesla Model Y

Pris fra: 420.000 kr

Pluss: Plass, ladenettverk og kjøreegenskaper

Minus: Detaljkvalitet, hjulstøy, design

● Mest for pengene til under 500.000 – hvis du tar sjansen og har litt flaks.

Renault Megane E-Tech

Pris fra: 414.000 kr

Pluss: Design, hengervekt, elbilerfaring

Minus: Blindsoner, hjulstøy, rotete førermiljø

● Klassens lekreste, fullutstyrt under momsgrensen.

Kia Niro EV

Pris fra: 410.000 kr

Pluss: Førermiljø, kvalitet, bagasjevolum

Minus: Pris, hjulstøy, litt gammeldags

● Kraftig oppgradert e-Niro, men alderen merkes.

Toyota bZ4X

Pris fra: 442.000 kr

Pluss: Komfort, førermiljø, teknisk kvalitet

Minus: Rekkevidde, lading og rykte

● Rimeligste utgave med forhjulstrekk kan passe mange.